menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

پرویز شاپور

چهل و پنجمین نشست پژوهشی هنر با یاد زنده یاد پرویز شاپور

چهل‌ و‌ پنجمین نشست پژوهشی هنر به نکوداشت پرویز شاپور هنرمند فقید عرصه کاریکاتور اختصاص یافته است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری مهر، چهل و پنجمین نشست پژوهشی هنر با یاد زنده یاد پرویز شاپور، یکشنبه ۱۶ آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. در این مراسم جواد مجابی، حمیدرضا داوودی و سیدامیر سقراطی به سخنرانی می پردازند و سپس فیلمی از زندگی این هنرمند به کارگردانی هومن حسنی برای حاضران به نمایش درخواهد آمد.

پرویز شاپور کاریکاتوریست، طراح و پدر کاریکلماتور در سال 1302 به دنیا آمد. شاپور اگرچه پدر کاریکلماتور است و او را با این نوشته های کوتاه و تفکربرانگیز می شناسند، اما باید گفت که او کاریکاتوریستی پیشرو بود که مطابق عادات مألوف و شیوه های مرسوم، طنز ننوشت و کاریکاتور نکشید.

طنزهای او مانند فکاهه های رایج در عصر خود نبود، بلکه پیش از آن که طنز خود را به رخ بکشاند، جملاتی حکیمانه از متن زندگی بود. هر چند از کاریکلماتور استقبال شد و به عنوان یک گونۀ خاص در طنز ایران پذیرفته شد، اما طرح های طنزآمیز و کاریکاتورهای اندیشمندانه و منحصر به فرد او دیده نشد و یا کمتر به آنها توجه شد.

پرویز شاپور

پرویز شاپور طراح طنز اندیش ایرانی، هنرمندی پرآوازه است که آثار خلاقانه و تامل برانگیزش بر پایه درک صحیح او از اصول و مبانی هنرهای تجسمی خلق شده اند، اما جایگاه او از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی و به خصوص کاریکاتوریست ها کمتر درک شده است. با این که کارهای او در نشریات «گرافیس سالانه» و «دیزاین جورنال» منتشر شده اند، اما در کشور خودمان به اهمیت آثار تصویری او آنچنان که شایسته است، توجهی نشده است. این هنرمند و ادیب همواره با کمترین خطوط کاریکاتور کشیده است و با کمترین کلمات طنز نوشت. او که هنرمندی خلوت گزیده بود در سال 1378 در تهران درگذشت.

علاقه مندان برای شرکت در این مراسم می توانند یکشنبه 16 آذر از ساعت 17 به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند. نمایشگاهی از آثار و عکس‌های استاد پرویز شاپور نیز از 14 تا 21 آذر در نگارخانه میرمیران پیش روی علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر