menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

پیام پور فلاح-روز قلم

واکنش های طنز مکتوب و تصویری به مناسبت روز قلم

طنزهای مکتوب و تصویری (کاریکاتور) به مناسبت ۱۴ تیر ماه روز قلم

اثر : پیام پور فلاح

کشف رازهای پنهان قلم

سید ابوالفضل طاهری :

به مناسبت فرا رسیدن روز قلم بر آن شدیم تا به یکی از سوالاتی که بشر تاکنون از پاسخ به آن عاجز مانده است پاسخ دهیم. سوال بی جوابی که سال ها ذهن بشر را درگیر خود کرده است تفاوت پای گاو، گوسفند و مرغ است. به پای مرغ همان پا می گویند. پای گوسفند را پاچه می نامند و پای گاو را قلم خطاب می کنند. حال سوال اینجاست چرا به وسیله نوشتن همان چیزی را می گویند که به پای گاو یعنی قلم می گویند؟ مگر قحطی واژه بود؟ حکیم پیزوری زادگان در رساله از شیر مرغ تا شیره انسان در همین باب دلایلی را به ترتیب ذکر می کند که به شرح زیر است:
۱٫ مرغ هورمونی کم تحرک چاق خیلی وزنش زیاد باشد به ده کیلو هم نمی رسد. گوسفند هر چه تپل مپل باشد بعید است فراتر از صد کیلوگرم شود اما جناب گاو هر چقدر هم لاغر باشد دویست سیصد کیلو وزن دارد و تحمل این وزن تنها از قلم بر می آید. از همین رو نویسندگان را اهل قلم می گویند که قادر به تحمل انواع سنگینی و فشارها هستند.
۲٫ از قد قد مرغ بر می آید که اهل قد بازی و یک دندگی و غرور است. از بع بع گوسفند بر می آید ایشان خیلی اهل گفتمان نیست و بیشتر از موضع چرت و پرت سخن می راند. اما گاو با ذکر ضمیر اول شخص جمع یعنی ما خرد جمعی و اتحاد را مدنظر دارد.
۳٫ همانطور که می دانید مرغ شیرش خشک شده است. شیر گوسفند بیمزه است و حتی بره خودش هم شیرخشک مصرف می کند. اما گاو ضمن ارائه انواع محصولات لبنی هوای جیب کشور دوست و برادر مالزی را نیز دارد و با دادن اجازه برای افزودن روغن پالم و انواع افزودنی ها نشان می دهد قلم بسیار منعطف و اهل مداراست.
۴٫ چشم مرغ در حد دوربین وی جی ای نسل اولیه موبایل هاست. چشم گوسفند مشابه دوربین سلفی موبایل های ارزان قیمت است اما چشم گاو بصورت دوربینی پیشرفته با مگاپیکسل بالا بصورت فول اچ دی حاکی از وضوح دید و نگاه منصفانه قلم است.
۵٫ از مرغ در مصارف سطح پائین همچون شام عزا و عروسی استفاده می شود. از گوسفند برای عنوان کتاب ها مثل گوسفند باشیم نباشیم بهره برداری می شود. اما از نام گاو در بانک ها و بنگاه های اقتصادی کلان به عنوان صندوق یاد می شود که نشان می دهد دل اهل قلم صندوقچه اسرار است.
۶٫ بالاترین افتخار مرغ اصطلاح “قاطی مرغ ها شدن” است که ناظر بر متاهل شدن فرد مجرد است هر چند آخرش مجرد متاهل شده ممکن است از کرده خویش پشیمان شود. بزرگترین افتخار گوسفند ورود به کتاب های درسی با پارتی چوپان دروغ گوست هر چند که در انتها ناهار گرگ ها می شوند. این وسط نام گاو باز هم می درخشد و در برخی نقاط حتی مورد پرستش قرار می گیرد.
حکیم پیزوری زادگان در انتها تاکید کرده که همه موارد فوق شوخی بوده و اهل قلم به دل نگیرند. وی در ادامه ضمن تبریک به اهل قلم به مناسبت روز قلم افزود عمه هم ندارد.

اثر : نسرین تالانه

غمباد نامه

افسانه بختیاری نژاد :

روز قلم مبارک یا تسلیت! مسأله این است؟
وقتی اسمت نویسنده می شود می توانی در مورد هر چیزی بنویسی. می توانی مشکلات فقر ، بدبختی، اختلاس ، بیکاری، کم آبی ، آلودگی هوا ، تولید ملی ، افزایش جمعیت و… را بازگو کنی و در عین حال حق و حقوق خودت نادیده گرفته شود، خورده شود ، سر آن منت گذاشته شود و کسی نباشد تا آن را فریاد بزند .

لذا روز قلم بر آبگوشتی ها مبارک باشد . روز قلم بر قلم خورها مبارک باشد .
نه بر اهل قلم که دستشان قلم می شود اما بیمه نیستند. دستشان قلم می شود اما حق و حقوقشان پایمال می شود.
اهل قلم آن هایی هستند که می نویسند تا حقوقشان را گدایی کنند.
اهل قلم می نویسند تا تمام کمبودِ بودجه های عالم از جیب آن ها کسر شود .
اهل قلم می نویسند تا با نگرفتن حقوقِ خود، صف اول تمام جشن های نیکوکاری باشند.
اهل قلم می نویسند تا پول کاغذ و قلم در بیاورند و باز از نو بنویسند.

روز قلم بر طنزپردازهایی که اگر قلمشان نمک «دارد» دستشان «ندارد» مبارک باد .

اثر : سمانه صابری

کاریکلماتور

سحر قهرمانی :

برای بزرگ شدن نویسنده، کوچک می شود ” قلم ” !

اثر : یاسین حسینی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر