menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد حسین نیرومند۱

نیرومند : کاریکاتور با طنز لطیف به بیان موضوعات روز جامعه می پردازد

محمد حسین نیرومند با بیان آنکه کاریکاتور، هنری است که در عین طناز بودن، هنری معترض است یادآور شد: کاریکاتوریست ها زودتر از همه هنرمندان عرصه تجسمی می توانند موضع بگیرند. از این رو شاهد برگزاری نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس هستیم. وجه مشترک آثار کاریکاتور نیز در طنز لطیف و شوخ طبعی است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، این روزها سالن‌های حوزه‌ هنری میزبان ۵۵ اثر از هنرمندان برجسته و نام آشنای کاریکاتور کشور است که در پی واکنش نسبت به استفاده ترامپ از نامی مجعول برای خلیج فارس، خلق شده‌اند.

محمدحسین نیرومند، کارتونیست، در بازدید از این نمایشگاه درخصوص آثاری که در نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس در معرض دید عموم گذاشته شده است گفت: هرچند موضوع نمایشگاه، سخت و دشوار است؛ اما از آنجایی که این نمایشگاه حاصل فعالیت اساتید برجسته حوزه کاریکاتور است، شاهد نمایش آثاری هستیم که بسیار خوب هستند.

او با اشاره به آنکه کاریکاتور، هنری است که در عین طناز بودن، هنری معترض است یادآور شد: خاستگاه اصلی کاریکاتور، مطبوعات است و خاستگاه اصلی مطبوعات نیز همین مباحث است و به نقد، اعتراض و چالش نزدیک است. از این جهت است که وقتی موضوعی سیاسی مطرح می‌شود، زودتر از همه هنرمندان عرصه تجسمی، کاریکاتوریست‌ها می توانند موضع بگیرند. از این رو شاهد برگزاری نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس هستیم.

به گفته این کاریکاتوریست، هرچند آثار هنری توسط کاریکاتوریست‌ها همسو با موضوعات روز جامعه تولید می شود؛ اما این آثار باید دیده شوند. باید زمینه های لازم را برای انتشار این آثار فراهم کنیم.

نیرومند با نگاهی تخصصی درخصوص اثار به نمایش درآمده در نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس گفت: در این نمایشگاه شاهد، آثاری هستیم که نشان دهنده سبک شخصی اساتید کاریکاتوریست است. هر یک از این هنرمندان با زاویه دید خود به موضوع نگاه کرده‌است و هر یک تکنیک خاص خود را دارد. در واقع می‌توان گفت، در این نمایشگاه شاهد تنوع تکنیک هستیم.

او درخصوص عناصری که در کاریکاتورها مورد استفاده قرار گرفته‌است گفت: طبیعی است که وقتی درباره خلیج فارس صحبت می شود، آب، خلیج فارس، حضور ترامپ و کشورهای عربی و… نشانه‌هایی است که در بیشتر آثار دیده می‌شود؛ اما وجه مشترک آثار در طنز لطیف و شوخ طبعی است که مخاطب، ضمن دیدن این آثار، لبخند بر لب می آورد. این از ویژگی‌های کاریکاتور است.

این کاریکاتوریست با اشاره به برقراری ارتباط مخاطب با آثار کاریکاتور که در نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس به نمایش گذاشته شده است گفت: مهم‌ترین ویژگی کارتون در این است که زبان تصویری است که موضع آن در قبال مخاطب این است که می‌گوید، مرا ببین، لبخند بزن و مفاهیم مرا دریافت کن؛ از آنجایی که چنین موضعی دارد، مخاطب معمولا با دیدن کاریکاتور لذت می‌برد؛ چراکه شوخ طبعی و نگاه خاصی که در کاریکاتور وجود دارد سبب می‌شود تا لبخند بر لب مخاطب بنشیند و مردم خندیدن و لبخند را دوست دارند. این لبخند، قلابی است که کاریکاتور برای برقراری ارتباط با مخاطب خود ایجاد می‌کند و سپس مفهوم خود را به مخاطب منتقل می‌کند.

او با تاکید برآنکه، حوزه هنری نیازمند فضای بیشتر برای نمایش آثار هنرمندان است گفت: حوزه باید یک مکان فعال در عرصه فرهنگ و هنر باشد و آثار هنرمندان را به نمایش بگذارد. امیدوارم این نمایشگاه بهانه ای باشد برای آنکه مسئولان امر متوجه شوند که باید فضای بیشتری به هنرهای تجسمی اختصاص دهند تا امکان نمایش اثار فراهم شود.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، در نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس، کاریکاتورهایی از هنرمندانی همچون حسن کریم‌زاده، مهناز یزدانی، محمدرضا دوست‌محمدی، داوود کاظمی، محمدصابر شیخ رضایی، بهرام عظیمی، بهمن عبدی، محمود نظری، محمدعلی رجبی، ابوالفضل محترم، مهدی کریم‌زاده، کیارش زندی، ادیک یغوسیان، داریوش رمضانی، داوود کاظمی، داریوش رمضانی، علی درخشی، علی میرایی، طاهر شعبانی، فیروزه مظفری، جمال رحمتی، علی پاک‌نهاد، اکبر تراپ‌پور، آروین، حمیدرضا مصیبی، جواد علیزاده، مهدی عزیزی، علی میرایی، علیرضا پاکدل، محمد فیض آبادی و افشین سبوکی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۲۴ مهر تا ۳ آبان ماه به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر