menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد رضا شهبازی

نقد طنز محمد رضا شهبازی بر یازده فیلم سینمای ایران پس از انقلاب

مجموعه یازده نقد فیلم طنز اثر محمدرضا شهبازی در یک کتاب آماده شده است.

به گزارش شیرین طنز، محمدرضا شهبازی سردبیر پایگاه اینترنتی طنز «راه راه» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از آماده شدن کتاب طنزی با محوریت فیلم‌های سینمایی خبر داد و گفت: این کتاب شامل نقد طنز بر یازده فیلم سینمای ایران پس از انقلاب است که از «هامون» و «طعم گیلاس» تا «فروشنده» در بین این یازده فیلم قرار دارد که با رویکرد طنز به آنها پرداخته‌ام.

وی افزود: این نقدها در یک اسلوب ثابت نوشته شده که مثلا چگونه یک «فروشنده» بسازیم؟ یا چگونه یا یک «فروشنده» ببینیم و … برای هر فیلم این بخش‌های ثابت وجود دارد. البته فیلم‌ها الزاما مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای بعد از انقلاب نیستند بلکه یا از حیث کارگردان یا محتوای القا کننده و … مورد توجه بوده‌اند که به آنها پرداخته‌ام.

شهبازی درباره واکنش‌های احتمالی علاقه‌مندان فیلم‌هایی چون «هامون» به نقد طنز این فیلم گفت: بعید است خیلی ناراحت بشوند. اگر هم بشوند چندان اهمیتی ندارد! زیرا سینماگران معتقدند که می‌شود همه چیز و همه‌کس را نقد کرد و از موانع گلایه دارند، حالا می‌خواهیم ببینیم که خودشان تحمل دارند آثارشان با رویکرد طنز نقد شوند و فکر می‌کنم باید این تحمل را در خودشان به وجود بیاورند.

محمد رضا شهبازی

او با اشاره به زمانی که برای نگارش این کتاب گذاشته گفت: تقریبا دو سال پیش نوشتن این کتاب به ذهنم رسید و شروع به فیلم دیدن و مشورت با دوستان سینمایی کردم، اما تعداد فیلم‌هایی را که دیدم بسیار بیشتر از این تعداد بود که برخی را پس از تماشا کنار گذاشتم و برخی را در مرحله نوشتن. برخی فیلم‌ها را پنج شش مرتبه هم تماشا کردم که چون خیلی از این فیلم‌ها، آثار شاخص جریان روشنفکری است دیدن آنها برای یکبار نیز کار سختی بود چه برسد به چندین بار!

وی با اشاره به مطالب این کتاب گفت: این طنزها در واقع شوخی‌های جدی با این فیلم‌ها است که در ظاهر شوخی است ولی حرف‌هایی که در مورد سینما دارم را در این مطالب بیان کرده‌ام که بخش جدی آن حرف‌ها نقدها است که در قالب طنز بیان کرده‌ام.

شهبازی گفت: مطالبی که بیان کردم در خیلی از نقدهای جدی منتقدان آمده و شاید دلیلی که جدی‌ گرفته نشده‌اند همین جدی بودنشان است ولی نیاز بود تا به زبان طنز به آنها اشاره شود تا کمی به آنها توجه شود. چون به برخی چیزها که در سینمای ایران جا افتاده است اصلا نباید بصورت جدی پرداخت و اصلا نباید آنها را جدی گرفت.

او در پایان گفت: این کتاب حدود ۱۰۰ صفحه می‌شود که اکنون در مرحله صفحه‌بندی و طراحی جلد است. این کتاب را برای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب آماده کرده‌ام.

بر اساس این گزارش پیش از این از محمدرضا شهبازی کتاب‌های «آقازاده عزیز» طنزهای مطبوعاتی این نویسنده و «ماه بندان» حاشیه‌نگاری‌های او از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خراسان شمالی منتشر شده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر