menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکاتور احمد شاهد اثر محبوبه خلیلی

نقد اثر برگزیده بخش کاریکاتور دومین چِلگی کارتون و کاریکاتور ایران

سعید نوروزی اثر برگزیده بخش کاریکاتور دومین چلگی کارتون و کاریکاتور ایران را مورد نقد قرار داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، سعید نوروزی هنرمند مطرح کاریکاتور کشور اثر برگزیده بخش کاریکاتور دومین چلگی کارتون و کاریکاتور ایران را که سرکار خانم محبوبه خلیلی کاریکاتوریست جوان کشورمان از استان گیلان و شهر رشت موفق به کسب رتبه اول گردید مورد نقد قرار داد.
نوروزی در نقد این اثر گفت: اولین چیزی که در مواجهه با اثر ایشان برایم دلچسب و جالب توجّه بود، تکنیک اجرای ایشان بود، که برخلاف جریان غالب این روزهای کاریکاتور ایران و جهان که به صورت دیجیتال و با استفاده از قلم نوری شکل می‌گیرد، به شیوه سنتی و با بهره گیری از ابزار مدادرنگی اجرا شده است.
وی افزود: در یک نگاه کلی به این اثر، اغراق ها و روابط فرمی اعضای صورت کاملاً حساب شده و منطبق با منطق های دفرماسیون و بزرگ نمایی در حیطه کاریکاتور چهره است.

نوروزی ادامه داد: خانم خلیلی از یک سو بادرک درست و آشنایی با اصول اغراق و شباهت سازی و توانایی قابل قبول در طراحی (به تناسب سابقه و تجربه شان) به شباهت ظاهری قابل توجه با موضوع مسابقه که چهره ادیب ارجمند، استاد احمد شاهد هست، دست یافته اند. و از سوی دیگر با نگاهی موشکافانه به ویژگی‌های روان‌شناختی سوژه مورد نظر و عبور از لایه‌های بیرونی به لایه‌های درونی و شخصیتیِ سوژه، کاراکتر جدّی، متفکر، عمیق و در عین حال رنجور ایشان را به خوبی عیان کرده‌اند و به پیوند و وحدتی هماهنگ میان شباهت ظاهری چهره و کاراکتر درونی‌اش رسیده‌اند.
وی اظهار داشت: زاویه دیدِ کمی از پایین، نگاه عمیق، نافذ وخیره به دور دست، سر و گردن که روی بالا تنه‌ی راست و استوار اندکی به جلو خم شده است، و همینطور اغراق در اندازه جمجمه، شخصیتی اندیشمند، پرصلابت و خستگی ناپذیر را برای مخاطب تداعی می‌کند.
این هنرمند کارتونیست گفت: همچنین زاویه رو به پایین ابروها و مبالغه و تأکید آگاهانه در میزان چین و چروک‌های صورت، علاوه بر نمایش گذر طولانی سال‌های عمر، رنج و دردهای جسمی و روحی یک ادیب و پژوهشگر سالخورده را هویدا می کند.
وی در انتها با ابراز امیدواری برای درخشش و موفقیت بیش از پیش این هنرمند جوان و همچنین تاکید بر مطالعه و تمرین بی وقفه و مداوم ایشان گفت: همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد خانم محبوبه خلیلی هنرمندی توانا و مستعد هستند اما به یقین با توجه به جوانی و تازه کار بودن ایشان، این غایت توانایی و استعدادشان نیست.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر