menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نشست خبری ششمین جشنواره ی طنز خارستان کرمان

نشست خبری ششمین جشنواره ی طنز خارستان کرمان برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان کرمان، محمدعلی علومی با بیان این‌که کرمان، یکی از مراکز اصلی تمدن و فرهنگ ایران باستان است، به روحیه‌ی حماسی مردم کویر اشاره کرد و گفت: یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگی فرانسه درباره‌ی تاریخ کرمان گفته که تاریخ کرمان، تاریخ ایران است.
نویسنده‌ی رمان‌های معروف سوگ مغان، آذرستان و ظلمات افزود: یکی دیگر از شخصیت‌های فرهنگی فرانسه درباره‌ی خواجوی کرمانی گفته که یک خواجو، برای ایران کافی بود، اما متأسفانه شخصیت خواجوی کرمانی زیر سایه‌ی حافظ کم‌رنگ شد.

ششمین جشنواره طنز خارستان

علومی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد استان کرمان در زمینه‌ی طنز گفت: ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌ی طنز داریم که ظرفیت‌های ملی محسوب می‌شوند.
نویسنده‌ی رمان‌های اندوهگرد، پریباد، داستان‌های غریب مردمان عادی، هزار و یک شب نو ، خانه کوچک و عطای پهلوان با بیان این‌که در بحث‌های سیاسی آن‌چه نابود می‌شود، فرهنگ و هنر است، گفت: در استان کرمان، هنرمندان همیشه از دولت‌مردان و سیاسیون جلوترند.
علومی به برگزاری جشنواره‌ی طنز و کاریکاتور بم نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره نشان داد ظرفیت‌های طنز کرمان هیچ‌چیز کم‌تر از ظرفیت‌های طنز سایر نقاط کشور به‌ویژه تهران ندارند.
وی هم‌چنین از ادامه‌نیافتن این جشنواره گلایه کرد و گفت: قرار بود این جشنواره هرساله برگزار شود، اما متأسفانه دولت‌مردان هم‌راهی نکردند و جشنواره ادامه پیدا نکرد.
این نویسنده‌ی کرمانی افزود: برگزاری این‌گونه برنامه‌ها، نیاز به حمایت مالی دارد، اما جشنواره‌ی طنز و کاریکاتور بم حمایت نشد.
علومی ادامه داد: در آن دوره یکی از دوستان گفت شرکت «سونی» حاضر است از این جشنواره حمایت کند، اما من گفتم نمی‌خواهم برکشته‌های ما در زلزله‌ی بم، تبلیغ «سونی» باشد.
وی به برگزاری ششمین جشنواره‌ی استانی طنز (خارستان شش) نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه ما کرمانی‌ها کار جمعی بلد نیستیم، اما از شکل‌گیری دفتر طنز حوزه هنری استان کرمان، آقای سالاری، رییس سابق حوزه هنری حمایت کرد، مجتبی احمدی، مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه به شدت پی‌گیر بود و آقای ملکی، رییس حوزه‌ی هنری نیز هم‌چنان حمایت می‌کند و اکنون شاهد برگزاری اختتامیه‌ی ششمین جشنواره‌ی شعر طنز خارستان هستیم.
علومی افزود: طنز کرمان مدیون حوزه‌ی هنری است.

نشست خبری ششمین جشنواره طنز کرمان

همچنین در این نشست مهدی محبی کرمانی، به تاریخچه‌ی طنز استان کرمان اشاره کرد و گفت: تا پیش از دهه‌ی ۸۰، طنزِ استان کرمان، طنزِ شفاهی و رفتاری با سابقه و غنای بسیار بالایی بود.
این شاعر و طنزپرداز کرمانی با بیان این‌که طنز در فرهنگ عامه‌ی ما غنای زیادی داشته و پیش از شکل‌گیری دفتر طنز حوزه‌ی هنری نیز، فعالیت‌های پراکنده‌ای در زمینه‌ی طنز مکتوب انجام گرفته بود، گفت: از آن جمله جشنواره‌ی طنز و کاریکاتور بم بود که با هدف بازسازی روحیه‌ی مردم بم پس از زلزله‌ی بم برگزار شد.
محبی کرمانی نگاه به سوءاستفاده‌ها و پلشتی‌هایی که بعد از زلزله‌ی بم اتفاق افتاده بود را از جمله اتفاقات این جشنواره دانست و گفت: این جشنواره فرصتی برای شناخت طنزپردازان استان بود و طنزپردازان بزرگ کشوری که در این جشنواره حضور داشتند، از وجود این ظرفیت و استفاده نکردن از آن در استان کرمان اظهار تعجب کردند.
نویسنده‌ی کتاب «کُت زوک» افزود: شکل‌گیری اولین ضمیمه‌های طنز مطبوعات از جمله «قینوس» به‌عنوان ضمیمه‌ی نشریه‌ی «فروس کویر» و «هشل‌هفت» به‌عنوان ضمیمه‌ی طنز نشریه‌ی «بام کویر» موجب رشد بیش‌تر طنزپردازان استان کرمان شد.
این نویسنده و روزنامه‌نگار برگزاری جشنواره‌های طنز «میخ» و «کشک» را از دیگر اتفاقاتِ حوزه‌ی طنز استان کرمان برشمرد و گفت: در سال ۸۷ به همت حوزه‌ی هنری استان کرمان، شورای طنز حوزه هنری شکل گرفت و با تلاش اعضای این شورا و هم‌چنین مجتبی احمدی، مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، طنز کرمان به ساختار و فرایندی رسید که امروز ششمین جشنواره‌ی ظنز خارستان را برگزار می‌کنیم.
محبی کرمانی هم‌چنین به وجود بزرگ‌ترین ذخیره‌ی طنز شفاهی و رفتاری در جامعه‌ی چند فرهنگی گستره‌ی استان کرمان از شمال تا جنوب اشاره و تأکید کرد: این طنز شفاهی، باید مکتوب و مستند شود.
وی افزود: آدم‌هایی که می‌توانند این طنز را به ما معرفی کنند، الان در دهه‌ی هشتم و نهم زندگی‌یشان هستند؛ بنابراین، باید با بهره‌گیری از این افراد، هرچه سریع‌تر طنز شفاهی استان کرمان را مکتوب و مستند کنیم.

احمدی-علومی-محبی

محمدحسین ملکی نیز در این نشست خبری، با بیان این‌که باید از شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری استان کرمان که خارج از این استان زندگی می‌کنند، بهره ببریم، گفت: در تلاش هستیم زیرساخت‌های لازم برای حضور این هندمندان را در کرمان فراهم کنیم تا وقتی به زادگاه خود می‌آیند، هنرمندان استان بتوانند از حضور این افراد بهره ببرند.
وی حضور چهره‌های فرهنگی هنری استان در کرمان را یکی از دغدغه‌های حوزه هنری دانست که باید برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز حضور این شخصیت‌ها تلاش کرد.
رییس حوزه هنری استان کرمان به برگزاری آیین ششمین جشنواره‌ی استانی طنز نیز اشاره کرد و گفت: باید قدرشناس افرادی باشیم که در سال‌های گذشته ظرفیتِ خوبِ پرداختن به طنز مکتوب را در حوزه‌ی هنری پایه‌گذاری کرده‌اند.
ملکی افزود: جشنواره‌ی طنز، یکی از ظرفیت‌هایی است که موجب افزایش نشاط اجتماعی و روحیه‌ی امیدواری در مردم می‌شود.
وی از طنز در گفتار و رفتار شخصیت‌های بزرگ علمی و مذهبی به‌عنوان یکی از مسایل ویژه‌ای که در جشنواره‌ی ششم به آن پرداخته شده است، نام برد و گفت: یکی از ویژگی‌های آدم‌های خوب و تأثیرگذار در جامعه، این است که در فتار و گفتار دل‌نشین و طناز هستند؛ بنابراین، در این دوره از خارستان به این موضوع پرداخته شده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر