menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ناصر فیض

ناصر فیض : کاریکاتور، زبان گویا برای بیان معضلات اجتماعی است

ناصر فیض با اشاره به آنکه کاریکاتور در لحظه، تاثیر خود را در مخاطب می‌گذارد گفت: کاریکاتور جاذبه دارد. به جهت شیرینی خاصی که دارد، در کنار تلخی آن، شاهد جاذبه ای خاص هستیم که مخاطب را جذب کاریکاتور می‌کند. کاریکاتور، زبان گویا برای بیان معضلات اجتماعی است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، صحبت‌های ترامپ و استفاده از واژه‌ای مجعول به جای عنوان تاریخی و رسمی خلیج فارس باعث شد هنرمندان ایرانی فارغ از هر جناح و مبانی سیاسی، علاقه‌مندی خود به مشارکت در کارهایی که نفرت از ایده های ترامپی را نشان می دهند به نمایش بگذارند. از این رو نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس با نمایش ۵۵ اثر از هنرمندان و چهره‌های برجسته کاریکاتور، در حوزه هنری برپا شد تا هنرمندان با این آثار، اعتراض خود را به این اقدام رئیس جمهور امریکا نشان دهند.

ناصر فیض، شاعر طنزپرداز در بازدید از این نمایشگاه با اشاره به صحبت‌هایی که ترامپ در خصوص خلیج فارس مطرح کرده‌است گفت: بسیار اهمیت دارد که هنرمندان با بروز چنین اتفاقاتی، عکس‌العمل نشان دهند. شاید هیچ هنری بهتر از هنر طنز نتواند به اتفاقات اخیر پاسخ دهد؛ چراکه اظهار نظرهایی که مطرح شد، مضحک بود و هر عقل سلیم، با چیدن این مطالب در کنار هم، متوجه می شود که این حرفها از جنس آدم‌هایی است که در سیاست های کلان جهان قرار دارند و قطب هایی هستند که می ‌خواهند روی قله بیاستند و نشان دهند که حاکم جهان هستند.

او با بیان آنکه صحبت های ترامپ درست نیست اظهار کرد: اینکه او سعی دارد تا تمام واقعیت های موجود را پنهان کند و چیز دیگری بگوید و حتی نام خلیج فارس که در تاریخ به این نام ثبت است را با نامی دیگر بنامد، نشان از آن دارد که این صحبت‌ها در مقابله با ایران مطرح شده است؛ چراکه مواضع برحق ایران با منافع و زیاده‌خواهی ها و سیاست‌های استعماری آنها همخوانی ندارد.

این شاعر با اشاره به برگزاری نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس خاطرنشان کرد: کاریکاتور، طنز تصویری است و می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد؛ چراکه از جلوه‌ها و جاذبه‌های تصویری استفاده می‌کند. شیرینی خاصی در کاریکاتور وجود دارد که ممکن است در کار مکتوب نباشد. مخاطب می‌تواند با حضور در نمایشگاه کاریکاتور، در عرض ۱۰ دقیقه به تماشای بیش از ۵۰ اثر بنشیند و با نگاه ۵۰ کاریکاتوریست که طنز تصویری کار می‌کنند، آشنا شود.

فیض ادامه داد: رسیدن به چنین نگاهی درخصوص طنز مکتوب به این صورت امکان پذیر نیست. چنانکه برای خواندن طنز مکتوب حتی اگر ۵ صفحه باشد، باید زمان گذاشت، آنرا خواند و سپس به مفهوم آن پی برد. بنابراین تاثیرگذاری کاریکاتور بیشتر از طنز مکتوب است. هرچند یک نوشته می‌تواند بعد از آنکه درک شد، گسترش یابد و در فضاهای مختلف پخش شود، اما کاریکاتور در لحظه، تاثیر خود را در مخاطب می‌گذارد.

به گفته او، کاریکاتور جاذبه دارد. به جهت شیرینی خاصی که دارد، در کنار تلخی آن، شاهد جاذبه ای خاص هستیم که مخاطب را جذب کاریکاتور می‌کند. کاریکاتور، زبان گویا برای بیان معضلات اجتماعی است. می‌تواند به اندازه‌ای گسترده عمل کند، که هر اتفاقی که در جهان رخ می دهد را مورد توجه قرار دهد.

فیض با اشاره به آنکه کاریکاتور، زبان جهانی است تصریح کرد: این درحالی است که طنز مکتوب، نیازمند آن است تا به زبان‌های دیگر ترجمه شود. تصویر، نیازی به ترجمه ندارد. این هنر، شگفت است. حتی سینما نیز از چنین ویژگی برخوردار نیست. کاریکاتور می‌تواند برای همه جهان با هر زبان، قابل فهم باشد.

این شاعر طنزپرداز درخصوص اشتراک بین رشته‌ای کاریکاتور و شعر گفت: اگر شعر و کاریکاتور خوب بیان شوند و از ساختاری محکم برخوردار باشند می‌تواند تاثیرگذاری خوبی داشته باشند. درعین حال شعر می‌تواند، جاذبه کار را بیشتر کند. تصویر به جای خود، کلام به جای خود. این دو می‌توانند تکمیل کننده یکدیگر باشند.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، در نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس، کاریکاتورهایی از هنرمندانی همچون حسن کریم‌زاده، مهناز یزدانی، محمدرضا دوست‌محمدی، داوود کاظمی، محمدصابر شیخ رضایی، بهرام عظیمی، بهمن عبدی، محمود نظری، محمدعلی رجبی، ابوالفضل محترم، مهدی کریم‌زاده، کیارش زندی، ادیک یغوسیان، داریوش رمضانی، داوود کاظمی، داریوش رمضانی، علی درخشی، علی میرایی، طاهر شعبانی، فیروزه مظفری، جمال رحمتی، علی پاک‌نهاد، اکبر تراپ‌پور، آروین، حمیدرضا مصیبی، جواد علیزاده، مهدی عزیزی، علی میرایی، علیرضا پاکدل، محمد فیض آبادی و افشین سبوکی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۲۴ مهر تا ۳ آبان ماه به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر