menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سید عبدالجواد موسوی

موسوی : برخی طنزپردازان در موضوع عاشورا فردی روحانی می شوند

یك شاعر و روزنامه‌نگار گفت: ایرج میرزا كه خیلی از مفاهیم سنتی را حتی ممكن است دست بیندازد و با آن طنزآمیز برخورد كند، به موضوع عاشورا كه می‌رسد گویی فردی روحانی است كه بر منبر نشسته و مرثیه می‌گوید.

به گزارش شیرین طنز، سید عبدالجواد موسوی، شاعر و روزنامه‌نگار كشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به قداست موضوعاتی همچون عاشورا، اظهار كرد: ممكن است طنزپردازی برای كسی هجوی گفته باشد و در آن به شمر و یزید هم اشاره كرده باشد و از آن‌ها به بدی یاد كرده باشد، اما اینكه كسی بخواهد با زبان طنز به سراغ موضوعاتی همچون عاشورا برود تا به حال ندیده‌ام و فكر هم نمی‌كنم كه كسی به خود جرئت چنین جسارتی را بدهد.

وی افزود: البته هستند طنزپردازانی كه در آثار جدی خود اظهار ارادت به اباعبدالله الحسین (ع) كرده‌اند و به موضوع عاشورا پرداخته‌اند. ایرج میرزا، شاعر طنزپرداز برجسته ایرانی در عصر مشروطیت، دو اثر بسیار جدی و زیبا در رابطه با موضوع عاشورا دارد. در آن آثار كاملا نگاهش به عاشورا، نگاه سنتی است. او كه خیلی از مفاهیم سنتی را حتی ممكن است دست بیندازد و با آن طنزآمیز برخورد كند، به این موضوع كه می‌رسد گویی فردی روحانی است كه بر منبر نشته و مرثیه می‌گوید. بسیاری از هنرمندان و ادبایی كه در عرصه طنز فعال بوده‌اند در زمینه عاشورا نیز آثاری تولید كرده‌اند.

موسوی خاطرنشان كرد: شاعران طنزپرداز را به طنز می‌شناسیم، به این دلیل كه در جامعه این گونه معرفی شده‌اند. به طور مثال شاعران طنزی همچون ناصر فیض از ابتدا كار طنز نمی‌كردند و بیشتر آثارشان جدی بوده است. فیض گاهی هم ذوق ورزی می كرده و از سر تفنن شعر طنزی هم می گفت. اما كم كم این ذوق ورزی ها را جدی گرفته و آن‌ها را منتشر كرده است. بسیاری دیگر از شاعران طنزپرداز نیز به همین صورت بوده‌اند و برنامه‌هایی همچون مراسم شعر‌خوانی «در حلقه رندان» باعث شده تا كار طنزشان را جدی بگیرند.

این شاعر و روزنامه‌نگار همچنین گفت: شاید اگر زمانی به برخی شاعران گفته می شد اثر طنز بگویند، فكر می كردند در شان آن ها نیست و شعرهای طنز خود را پنهان می‌كردند و تنها در محافل خاص و خصوصی می خواندند. فضای جامعه تغییر كرد و اندك اندك برخی از شاعران تصمیم گرفتند حوزه طنز را جدی بگیرند. پیش از این اغلب شاعران آثار جدی می سرودند و نگاهی هم به مقوله عاشورا داشتند و بعدها هم كه وارد حوزه طنز شدند، باز هم پیوندشان را با مفاهیمی همچون عاشورا قطع نكرده‌اند.

وی ادامه داد: مرحوم منوچهر احترامی اثری نگاشته بود در رابطه با «طنز در ادبیات تعزیه» كه از سوی انتشارات سوره مهر چاپ شد، اما به دلیل برخی ایرادات نامعلوم كه به اثر وارد شده بود، متاسفانه به بازار كتاب عرضه نشد و در انبار كتاب ماند. این كتاب به ادبیات نمایشی در تعزیه و اتفاقات نادری كه ممكن است یك موقعیت تراژیك را به وضعیت كمیك تبدیل كند اشاره داشت و مرحوم احترامی تحقیقات ارزشمند و گسترده و جامعی در این رابطه انجام داده بود.

موسوی در رابطه با عزاداری ماه محرم نیز گفت: چند سال است كه در هنگام عزاداری حسینی و دهه ابتدایی ماه محرم از تهران فرار می كنم و به شهرستان‌ها پناه می‌برم تا فضاهای متفاوت تری را از عزاداری محرم ببینم، اما متاسفانه دیگر نقاط كشور هم همچون تهران شده است. امسال به روستایی رفتم، اما در آن روستا هم مدام صدای طبل شنیدم. نمی‌فهمم صدای طبل به روز عاشورا چه ارتباطی دارد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر