menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مهناز یزدانی

مهناز یزدانی : آثار کاریکاتور خلیج فارس به نمایشگاه محدود نشود

به گزارش شیرین طنز، به نقل از سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، مهناز یزدانی هنرمند کاریکاتوریست که در نمایشگاه کاریکاتور «خلیج همیشه فارس» خلق اثر کرده است، برپایی چنین نمایشگاهی را حرکتی خوب، تاثیرگذار همراه با انعکاس بین‌المللی تلقی کرد و گفت: برای پیشرفت هرچه بیشتر هنر کاریکاتور، بهتر است آثار ارائه شده به فضای نمایشگاه ها و روزنامه ها و مجلات محدود نشوند.

این هنرمند، در پاسخ به اینکه برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل «خلیج همیشه فارس» را که دو روز پس از سخنرانی رئیس جمهور امریکا برپا شد، چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: فکر می‌کنم مهم‌ترین تفاوت این‌گونه نمایشگاه‌ها با نمایشگاه‌هایی که در دل جشنواره‌ها برگزار می‌شوند، این است که بیشتر یه سمت مطبوعات می‌روند و اخبارشان سریع‌تر انعکاس پیدا می‌کند؛ چراکه پیرو یک اتفاق ملی، مردم نسبت به اخبار آن داغ هستند و وقتی همان موقع نان را در تنور بیندازیم سریع می‌چسبد و قطعا تاثیرگذاری‌اش به مراتب بیشتر است. در رابطه با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی هم هدف اصلی مخاطب عام و مردم هستند. به نظرم در کل برگزاری نمایشگاهی با عنوان «خلیج همیشه فارس» حرکت پسندیده‌ و بجایی بود.

او در ادامه درباره اینکه در فضای رسانه‌ای امروز جهان، هنر کاریکاتور از چه منظر حائز اهمیت است، گفت: در بخش تفاوتی که کارتون و کاریکاتور با گرافیک و تصویرسازی دارد، ایده محور اصلی کار است که باید همراه با یک سری ایده‌های خاص، مفهوم به نحوی پردازش شود که در زمانی کوتاه با بیننده ارتباط بگیرد. یک کاریکاتور برای اینکه سرعت انتقال مفهوم برای مخاطب داشته باشد، عصر ارتباطات و بالارفتن سرعت ارتباط خیلی مهم است. بنابراین رسانه‌های جمعی و اینترنت، بستر مناسبی برای هنر کاریکاتور شده است تا سریع‌تر نشر پیدا کند. در نتیجه به سرعت عملی هم که احتیاج دارد، رسانه‌ها در اختیارش می‌گذارند و از سویی دیگر هرچه شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر کار کنند، کاریکاتور در میان مردم بیشتر پخش و دیده می‌شود؛ در نتیجه همت هنرمندان هم بالاتر می‌رود. در کل اگر آثار کاریکاتوریست‌ها در همه جا به چشم بخورد و فقط محدود به روزنامه‌ها، مجلات و نمایشگاه‌ها نباشد این هنر بیشتر دیده می‌شود.

وی سپس در زمینه اینکه چه پیشنهادی برای گستردگی و تاثیرگذاری هرچه بیشتر این گونه نمایشگاه‌ها به ویژه در فضای بین‌المللی دارید، تصریح کرد: مسلما برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نیازمند بودجه مناسب است. به نظرم باید سازمانی متولی این کار شود و بودجه‌ای در نظر بگیرد، به هنرمندان سفارش بدهد و کارها را به انجام برساند؛ ضمن اینکه مسئول این اتفاقات هم خیلی مهم است که حتما دیدی باز داشته باشد و یک مدیر هنری باشد نه صرفا دولتی؛ خداراشکر آقای شجاعی بهترین گزینه برای مدیریت بخش هنرهای تجسمی هستند که خوشبختانه این مسند را برعهده گرفته‌اند و فکر می‌کنم به خاطر حضور ایشان است که این اتفاقات در حوزه هنری رخ می‌دهد.

یزدانی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: در برخی جشنواره که چندین هنر تجسمی باهم شرکت داشتند، من خودم شخصا چندین بار شاهد بودم که بعضا بخش گرافیک، جوایز بیشتری نسبت به کارتون و کاریکاتور کسب کرده است؛ در صورتی که شاید بخش کاریکاتور ایده‌یابی و زحمت بیشتری داشته باشد اما به دلیل اینکه طنز دارد، آن را به عنوان هنر سبک‌تری نگاه می‌کنند. در حالی که اینطور نیست و این نوع نگاه درست نیست که کاریکاتور را به سبب طناز بودنش هنر سخیفی بدانند. به نظرم خلق اثری که معنا داشته باشد و در همان حال، باعث نیشخندی هم بشود کار دشواری است و مهارت‌های بیشتری می‌طلبد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر