menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مرغ شل

معرفی کتاب طنز مرغِ شَل اثر بهناز ضرابی زاده برای نوجوانان

معرفی کتاب طنز مرغِ شَل اثر بهناز ضرابی زاده توسط انشارات سوره مهر برای نوجوانان :

نمای نزدیک :
بچه‌ها به پرت افتاده‌ترین گوشه‌های زندگی سرک می‌کشند؛ همان‌جاهایی که از دید بزرگتر‌ها نادیده و نامکشوف می‌ماند. در قصه «مرغ شل» بچه‌ها با همین ظرافت، شل بودن مرغی را که پدر خانواده برای قربانی کردن جلو ماشین تازه‌اش خریده، کشف و برملا می‌کنند. همین کشف است که وصل می‌شود به دلسوزی مادر خانواده و مرغی که سرنوشتش قربانی شدن بوده، بدل می‌شود به همخانه‌ای دوست‌داشتنی برای آن‌ها. داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که پدر یک خانواده با قرض و وام وانتی می‌خرد تا با آن کار کند، مادر خانواده اصرار دارد که برای ماشین جدید قربانی کنند ولی از آنجا که پدر توان خرید یک گوسفند را ندارد به پیشنهاد بچه‌ها تصمیم می‌گیرد یک خروس بخرد، ولی در ‌‌نهایت با یک مرغ شل به خانه باز می‌گردد. «مرغ شل» داستانی ساده و ملموس دارد. لحن طنز کتاب در روابط همه آدم‌های قصه جاری است و تناسب دیالوگ با شخصیت‌های قصه و استفاده از طنزهای روز اجتماعی خواندن آن را برای بزرگسالان نیز جذاب می‌کند. تصویر نویسنده از یک خانواده سنتی و فقیر هم به هیچ وجه تصویری فانتزی و شعارگونه نیست. جز این‌ها باید از تصویرهای رضا مکتبی نیز یاد کرد که درک کامل‌تری از شخصیت‌ها و فضای داستان ارائه می‌کند.

نمای میانی :
بهناز ضرابی‌زاده کار‌شناس ادبی کانون پرورش فکری همدان است. او برای کودکان می‌نویسد و گه‌گاه نیز اگر بخواهد سری به دنیای بزرگسال‌ها بزند، کتابهایی می‌نویسد مثل «آن روز سه شنبه بود» و یا فعالیت‌هایی انجام می‌دهد مثل دبیری انجمن داستان دفاع مقدس. ضرابی‌زاده برگزیده بیش از ۳۰ جشنواره داستان‌نویسی سراسری است و داور مسابقات مختلف ادبی همدان نیز بوده است. چاپ بیش از دویست و پنجاه اثر ادبی در نشریات از دیگر فعالیت‌های این نویسنده است.

نمای دور :
بهناز ضرابی زاده: کار هنری ویژگی و مخاطب خاص خود را دارد که توجه به این امر می‌تواند به نویسندگان در ارائه آثار فاخر کمک فراوانی بکند. نویسندگان باید با انتخاب هنرمندانه و زیرکانه دست به انتخاب سوژه بزنند و نوآوری را در این بخش فراموش نکنند. انتخاب واژه برای خلق این آثار بسیار مشکل و پیچیده است. در این زمینه حذف واژه‌های اضافی، تفکر در انتخاب سوژه، تغییر نوع نگاه و مخاطب‌شناسی از راهکارهای موثر برای فعالیت بهتر در این حوزه است. ضمن اینکه باید در تولید آثار ادبی این حوزه دغدغه‌های روز دنیای کودکان و نوجوانان نیز مدنظر قرار بگیرد. به همین خاطر ضمن تعامل با سایر نویسندگان، باید آثار ادبی فاخر و ماندگار خارجی را نیز مطالعه کرد. نویسنده باید تلاش کند خود را با کودکی و کودکان این عصر وفق دهد. نیازهای کودک این زمان را بشناسد و بر اساس‌‌ همان‌ها بنویسد. به عقیده من باید دغدغه‌های ذهنی، نیاز‌ها، ترس‌ها و شادی‌های کودک امروز را مطرح کنیم.

مرغ شل

از کتاب:
پوست خیار را جلوش می‌گیرد و صدایش را نازک می‌کند: «بی… یو… بی‌یو…» مرغ دو سه قدم جلو می‌آید. پای راستش را نمی‌تواند روی زمین بگذارد. آن را بین زمین و آسمان نگه می‌دارد. مرغ می‌لنگد. نفس حجت بالا نمی‌آید. می‌گوید: «اهو… شل است. می‌لنگد! ببین مرغه چلاق است!» حجت بلند می‌شود و می‌ایستد. انگار کشف بزرگی کرده است. داد می‌زند: «به جان خودم شل است.» می‌پرم و گوشه پیراهنش را می‌چسبم و با صدای خفه‌ای می‌گویم: «چه خبر است؟»
صفحه ۲۸

از همین قلم:
آن روز سه شنبه بود (صریر) سیب آرزو (انتشارات مدرسه) آدم برفی (عروج) گنجشک سبز و آبی (صریر) بابای ۹ سالگی (برکت کوثر) آخرین تکه نان کودک (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و …

تاریخ نشر: اردیبهشت ۱۳۹۲
تعداد صفحات: ۷۵
شابک: ۱-۰۴۴-۱۷۵-۶۰۰-۹۷۸
نوبت چاپ: سوم
قیمت: ۴۹,۰۰۰ ریال
شمارگان: ۲۵۰۰

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر