menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

علی داوودی : طنز حلال معضلات اجتماعی و اقتصادی نمی باشد

مدیر دفتر شعر حوزه هنری گفت: طنز در پی حل معضلات اجتماعی و اقتصادی نیست؛ درواقع طنز نوعی نگاه است و در بیانی بهتر، می‌توان گفت طنز دریافت وارونگی‌های زندگی است.

به گزارش شیرین طنز، علی داوودی، شاعر و مدیر دفتر شعر حوزه هنری، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه طنز نیز همچون بسیاری دیگر از زمینه های ادبی و علمی، تبدیل به مبحثی اختصاصی شده است، اظهار کرد: در گذشته شاعرانی همچون حافظ و سعدی در آثار خود رندی و طنازی داشته‌اند، اما به عنوان شاعر طنز شناخته نمی‌شدند. این شرایط در دنیای امروز متفاوت شده و طنز نیز به مقوله‌ای اختصاصی تبدیل شده و شاعران و نویسندگانی وجود دارند که تنها در این زمینه کار می‌کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کار شعر و طنز، حل مشکلات اجتماعی نیست، عنوان کرد: طنز چنین مرتبه‌ای ندارد که در پی حل معضلات اجتماعی و اقتصادی باشد. در واقع طنز نوعی نگاه است و در بیانی بهتر، می‌توان گفت طنز دریافت وارونگی‌های زندگی است.

داوودی گفت: شعر نیز کمکی به انسان‌ها نمی‌کند؛ اما از این رو که اتصال به عالم دیگر دارد، گاهی می‌تواند برای مخاطبانش پیام و رهنمودی داشته باشد و انسان آگاه، درک کند که حقیقت چیست و کجاست. انسان به دنبال حقیقت است و گاهی طنز یا شعر می‌تواند به این حقیقت اشاره داشته باشد.

این شاعر خاطرنشان کرد: همان‌طور که جامعه‌شناسان پیشنهادی برای بهتر شدن زندگی ندارند، طنز یا شعر نیز چنین جایگاهی دارند و در دنیای مدرن امروز، قرار نیست به رفع مشکلات بپردازند. تنها در بهترین حالت، راه درست و اشتباه را نشان می‌دهند و افراد مرتبط باید خود به دنبال رفع مسائل باشند.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری با اشاره به اینکه همه نمی‌توانند به کشف حقایق و یا وارونگی‌های موجود در جهان برسند، افزود: هر قدر درک افراد از هستی بالاتر باشد، دریافت‌شان نیز بیشتر است. در این راستا، شعری از خیام که به چرخ هستی اشاره دارد، می تواند از نگاه انسانی خردمند، طنازانه باشد. هر چند از نگاه عوام چنین شعری طنز محسوب نشود.

وی طنز تلخ را نگاه عمیق شاعرانه دانست و اظهار داشت: طنز هستی را هر کسی نمی تواند دریافت کند و در این بین، معتقدم، طنز تلخ بسیار عمیق‌تر از دیگر گونه‌هاست. دریافت موضوعات رندانه ‌ای که در چرخش فلک هست، ظاهر طنز دارد اما دریافتی شاعرانه است و افرادی که چنین دریافتی دارند، می‌توانند به آثار عمیق تری برسند.

گفتنی‌ است نهمین جشنواره طنز سوره با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی (مکتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد، ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه ۹۵ برگزار می‌شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر