menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

طنز در کاغذ کاهی 1

طنز در کاغذ کاهی، جزو معدود کتاب‌هایی است که طنز در آن جدی گرفته شده است

می‌شود گفت که سابقه­ طنزنویسی دوران معاصر برمی­‌گردد به نخستین روزنامه‌های دوران مشروطیت.

طنزنویسی از نخستین طرزهای نگارش و شیوه‌های ادبی در دوره­ جدید ادبی و فرهنگی و حتی اجتماعی ایران است؛ سنتی که البته ادامه یافت، به‌طوری که در طول این صدواندی سال، روزنامه‌ها و مجلات و کتاب‌های طنز همواره بازار گرمی داشته‌اند.

در این میان نام چند طنزنویس و چند روزنامه و مجله شاخص‌­تر است؛ مثلا روزنامه­ نسیم‌شمال یا چرند و پرند دهخدا. عمران صلاحی، در کتاب “طنز در کاغذ کاهی” که مشتمل بر ۵ مقاله است، سیر تاریخی نوشته‌های طنز را دنبال کرده و قوت و ضعف­‌های آن را یادآور شده و نظراتی ابراز کرده است. اما این کتاب علاوه بر اینکه جزو معدود کتاب‌هایی است که طنز در آن جدی گرفته شده است چند حسن دیگر هم دارد: یکی نثر دلربای عمران صلاحی، دیگری نمونه‌ها و شاهد مثال‌­هایی که در لا‌به‌لای نوشته‌ها می­‌آورد که انصافا توجه هرکسی را جلب می‌کند و دریچه‌ای باز می‌کند به روی مشتاقانی که می­‌خواهند هم طنز را بهتر بشناسند و هم طنزپردازان را.

طنز در کاغذ کاهی 1

مطلب دیگر اینکه نویسنده به این نوشته‌ها صرفا از لحاظ ادبی نگاه نمی‌کند و هر گاه که لازم می‌­بیند به اوضاع و احوال فرهنگی و اجتماعی نیز نقبی می‌­زند و بسیاری حرف‌ها و نکته‌ها را طرح می‌کند که هم مخاطب را به فکر وامی‌­دارد و هم جا برای تحقیقات و پژوهش‌­های جدی می‌­گشاید.
منبع : همشهری دو – امیر مولایی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر