menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

طنز: حکایت آن براید

سید ابوالفضل طاهری:

مقدمتاً عرض خسته نباشید و خداقوت داریم به محضر مبارک همسایگان عزیزتر از جانی که همواره لطف بی دریغ شان را شامل حال ما می کنند و منت بر سرمان گذاشته و دارایی ها و میراث گرانبهای ما را اعم از نان لواش و چوگان و مشاهیر و غیره را به نام خودشان ثبت جهانی کرده و دوغی هم پشت بندش نوش جان می کنند. پیرو این تلاش خستگی ناپذیر، شنیده ایم که واپسین تلاش ایشان به منظور ثبت جهانی، مربوط است به حکایت پیرمرد و جوان و حرف مردم که در زمره آثار فاخر ما قرار دارد؛ البته با کمی تحریف.

در همین راستا در یکی از کشورهای عربی، پدر پیر و پسر جوان سوار بر براید (مستحضرید که “پ” در قاموس زبانی ایشان نمی گنجد) شدند که بروند، اما دست بر قضا روشن نشد که نشد. از جوان استارت و از ماشین انکار. پسر رو به پدر گفت: ” ای پدر، حالا سرمان را به چه خاکی مزین فرمائیم؟” پدر در فکر فرو رفت و خاک سرشار از منیزیم را پیشنهاد داد. مقرر شد پدر پیر براید را هُل بدهد و جوان بزند دنده دو. یکی از افراد کنجکاو آن حوالی که شاهد و ناظر تلاش پیرمرد بود، پیش آمد و گفت: “ای جوان، شرم بر تو باد! خود پشت فرمان نشسته ای و پدر پیرت را روانه کردی براید را هل بدهد؟” جوان که داشت از فرط شرمندگی آب می شد، جای خود را با پیرمرد عوض کرد. جوان شروع به هل دادن کرد و در ادامه افزود: «بزن دنده دو».

آن کنجکاو که همان جا کمین کرده بود، پیش آمد و گفت: «ای جوان، دست مریزاد. آیا پدرت گواهینامه دارد؟ آن پیرمرد را نشانده ای پشت فرمان، می دانی اگر در همین حال تصادف کند و فردی را بکشد، قتل عمد به حساب می آید؟» جوان سرش را به نشانه تأسف پائین انداخت و رفت در کنار پیرمرد نشست و مدتی منتظر ماندند تا براید خودش راه بیفتد. کنجکاو که کلاً کار و زندگی نداشت، پیش آمد و گفت: «ای جوان، مخلوط ماسه و سیمان بر سرت! مگر اول صبحی کله پاچه خر خورده ای؟ مگر این زبان بسته به خودی خود حرکت می کند؟» جوان که عرق شرمساری از جبینش جاری شده بود، به همراه پیرمرد ماشین را هل دادند، اما کسی نبود بزند دنده دو؛ از همین رو ماشین رفت و رفت و رفت تا به جمع صمیمی باقالی ها بپیوندد و از این پیوند نامیمون خسارت هنگفتی بر جای ماند.

جوان که از دست کنجکاو دلچرکین بود، وی را در همان حوالی یافت و تا جایی که جا داشت، ایشان را مورد ضرب و شتم قرار داد که صدای بوقلمون هلندی بدهد تا زین پس در کار مردم دخالت نکند و در ادامه پیرمرد با قفل فرمانی که از صندوق عقب براید له شده آورده بود، خسارت را تمام و کمال از حلقوم این کنجکاو بیرون آورد تا باشد که حکایت اکشن شده و به فضل پروردگار و لطف دوستان یونسکو ثبت جهانی شود.

منبع: روزنامه اطلاعات

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر