menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد علی علومی

طنز، از مشروطه تا کنون در کارگاه های محمد علی علومی

کارگاه «طنز، از مشروطه تا کنون» سه شنبه هر هفته ساعت ۱۷ در سالن اوستا حوزه هنری با حضور محمدعلی علومی برگزار می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، کارگاه «طنز، از مشروطه تا کنون» محمدعلی علومی سه شنبه هر هفته در سالن اوستا حوزه هنری برگزار خواهد شد و تازه ترین جلسه این کارگاه نیز ساعت ۱۷ سه شنبه این هفته ۱۴ مهر ماه برگزار می‌شود.

محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر طنزپرداز کشور، در جلسه نخست این کارگاه ها با بیان اینکه طنز مفهوم جدیدی است، اظهار کرد: طنز هم در ادبیات جهانی و هم در ادبیات ایرانی مفهوم جدیدی است. چیزی که امروز به نام طنز می شناسیم، پیش‌تر گاهی لطیفه و گاهی هزل گفته شده است.

وی ادامه داد: مقوله طنز مقوله پیچیده ای است؛ چرا که در عین نقد، می خواهد در مخاطبش ایجاد انبساط خاطر و فرح هم داشته باشد. طنزنویسان مختلف هم در دوره های گوناگون، رویکردهای متنوعی به طنز داشته اند. به طور مثال «بهرام صادقی» به طنز، رویکرد فلسفی داشته است. در داستانی به نام زنجیر، این نویسنده یک تیمارستان را معادل جامعه پیرامون خود گرفته است و آدم هایی که مراجعه می کنند را معادل هستی خود گرفته است.

علومی با بیان اینکه ادبیات جدید ایران از «یکی بود، یکی نبود» سید محمدعلی جمال‌زاده آغاز می‌شود، گفت: در ادبیات جدید خیلی تحت تاثیر ادبیات غرب بوده ایم و علتش هم از این قرار بوده که جامعه استبدادزده ما در دوره قاجار به شدت و به طور وسیع و گسترده از جهان عقب می‌ماند. این عقب ماندگی به طرز هولناکی اتفاق می‌افتد. زمانی که آقامحمدخان چشم‌های کرمانی‌ها را درمی‌آورد، در اروپا کانت و دکارت ظهور می کنند.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: جور عمیق سلاطین قاجار که البته در تاریخ ایران بی‌سابقه نبوده است، باعث شد کسانی که ارتباط هایی با فرنگ و اروپا داشته‌اند شد و این افراد در آثارشان فرهنگ و جامعه ایران را با غرب مقایسه می‌کردند و به همین سبب هم «سیاحت‌نامه‌های ابراهیم بیگ» در آن دوران رگه های قدرتمند طنز را به وجود آورد. مقایسه حکومت در ایران و اروپا در آن دوران همیشه رگه هایی از طنز را به همراه داشت.

وی اظهار داشت: در انقلاب مشروطه نیز پس از آن که رعیت تبدیل به ملت می‌شوند، ادبیات خاصی به وجود می آید که برگرفته از همان مردم و بها دادن به مردم است و زبان مردم کوچه و بازار در آثار شخصیت هایی همچون ایرج میرزا و ملک الشعرای بهار ظهور می‌کند.

علومی تصریح کرد: رگه‌های طنز در آثار کهن پارسی نیز وجود دارد، از قدیمی ترین اشعار و نوشته های اوستا و گاتاها تا اشعار مولانا و عطار و حافظ و سعدی و … طنز وجود داشته است.

علاقه مندان برای حضور در کارگاه های طنز محمدعلی علومی می‌توانند در زمان یادشده به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر