menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اکبر صحرایی

صحرایی : در شعارهای انقلاب اسلامی لایه‌هایی از طنز نهفته است

نویسنده مجموعه كتاب‌های «دار و دسته‌ دارعلی» گفت: دفاع مقدس ما گام دوم انقلاب اسلامی بود و این دو واقعه را از هم جدا نمی‌دانم.

به گزارش شیرین طنز، اكبر صحرایی، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه طنز در تمام لایه‌های زندگی جایگاه خود را دارد، اظهار كرد: طنز قابل استناد است و می‌شود موضوعات مدنظر را از طریق طنز به مخاطب انتقال داد. البته در موضوعاتی همچون دفاع مقدس وقتی طنز در كنار خشونت موجود در جنگ قرار می‌گیرد، ناخودآگاه تضادی شكل می‌گیرد كه خود باعث ایجاد جذابیت می‌شود.

وی ادامه داد: طنز در ادبیات انقلاب اسلامی هم كارایی خاص خود را دارد و در آن حیطه هم می‌تواند بدرخشد و اتفاقات ناب این انقلاب را به مخاطبانش انتقال دهد. من هم در انقلاب شاهد بودم كه در عین درگیری‌ها و تظاهرات‌ها و تیراندازی‌هایی كه صورت می‌گرفت، فضاهای طنز خوبی هم شكل می‌گرفت. به طور مثال، در شعارهای انقلاب اسلامی لایه‌هایی از طنز نهفته است كه قابل بررسی است.

صحرایی خاطرنشان كرد: البته دفاع مقدس به نحوی انقلاب اسلامی را از چشم نویسندگان و هنرمندان پنهان كرد و باعث شد پرده ای به روی انقلاب كشیده شود. انسان‌ها و كشوری همچون ایران كه در جنگ تحمیلی قرار داشت، تنها به این پرداختند كه به هر وسیله‌ای از خود دفاع كنند و بنابراین بخش زیادی از این مسئله طبیعی بود كه ما نخست باید دشمن را دفع كنیم و بعد بنشینیم و بگوییم كه انقلاب چه بوده است.

اکبر صحرایی

اکبر صحرایی

این نویسنده با بیان اینكه ادبیات دفاع مقدس طی 8 سال جنگ تحمیلی و پس از آن بارور شد، عنوان كرد: در این دوران اتفاقات ناب و فضای بكری در سوژه یابی ایجاد شد و آنقدر این سوژه عمیق و گسترده بود كه به نویسندگان فرصت نمی داد به موضوع دیگری بپردازند و به نوعی از دیدگاه دیگر دفاع مقدس ما گام دوم انقلاب اسلامی بود. من این دو واقعه را از هم جدا نمی‌دانم و اعتقاد دارم كه این دو تكمیل كننده هم بودند و باید زمانی حتی بگوییم دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی و یا عاشورا و این مضامین و وقایع را از یكدیگر جدا ندانیم.

وی با تاكید بر اینكه طی دوران دفاع مقدس، سوژه‌های مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی مهجور ماند، گفت: در دورانی كه تب و تاب نوشتن از دفاع مقدس كمتر شد، بزرگواری مانند مرحوم امیرحسین فردی این خلاء را حس و در این زمینه فعالیت‌های بسیاری كرد و حركت داستان انقلاب را راه اندازی كرد.

نویسنده كتاب «دار و دسته‌ دارعلی» همچنین گفت: در نهایت دیدیم كه حمایت های افرادی همچون امیرحسین فردی باعث شد كه داستان‌هایی تالیف و تولید شوند و همین داستان‌ها در جشنواره‌ها و جایزه‌هایی مانند شهید حبیب غنی‌پور و داستان انقلاب حائز رتبه و مقام شدند. اعتقاد دارم كه نمی‌شود و نباید انقلاب اسلامی را از دفاع مقدس تفكیك كنیم، چرا كه دچار سوءتفاهم می‌شویم و مجددا با پرداختن و توجه به سوژه انقلاب اسلامی از دفاع مقدس غافل می‌شویم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر