menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتاب تاریخ مستطاب آمریکا

شهبازی : کتاب طنز تاریخ مستطاب آمریکا یک اثر قابل استناد است

در این مطلب به معرفی کتاب “تاریخ مستطاب آمریکا” اثر محمدصادق کوشکی و به تصویرگری کاریکاتوریست مازیار بیژنی، پرداخته‌شده است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس از بجنورد کتاب تاریخ مستطاب آمریکا در ۲۴۰ صفحه و سه فصل تنظیم‌شده است که در این فصل‌ها محمد صادق کوشکی، نویسنده کتاب، به موضوعاتی چون تأسیس آمریکا و فضای داخلی آن، سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، با زبانی طنز به روایت تاریخ آمریکا پرداخته است و در کنار آن در هر بخش از کتاب کاریکاتورهای کشیده شده توسط مازیار بیژنی نیز استفاده‌شده است.

در تولید محتوای این اثر سعی شده تا پژوهش کاملی صورت گیرد. به‌طوری‌که، علاوه بر دکتر کوشکی، از مشورت دکتر فؤاد ایزدی و دکتر عباس سلیمی‌نمین نیز بهره برده است.

همچنین در استفاده از منابع مکتوب نیز سعی شده تا از منابع معتبر، ترجیحاً کتب و مقالات مرجع در موضوعات موردنظر، استفاده شود و از جستجوی اینترنتی پرهیز شود.

علاوه بر این جهت روایت بخش مربوط به موضوعات تاریخ تأسیس آمریکا، فضای داخلی آمریکا و سیاست‌های بین‌المللی آمریکا از منابع غیر ایرانی استفاده‌شده و همچنین در مورد موضوع سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، بیشتر از منابع منتشرشده توسط وابستگان رژیم پهلوی بهره برده است.

محمد رضا شهبازی

محمد رضا شهبازی طنزپرداز و نویسنده در خصوص این کتاب گفته است: کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» قبل از هر چیزی و فارغ از مزیت‌ها و ضعف‌های محتوایی که ممکن است داشته باشد یک اتفاق خوشحال‌کننده و مهم در فضای نشر کشور است.

استفاده از ظرفیت طنز برای پرداختن به سوژه‌های مهم و مغفول مانده فضای نشر اتفاق خوبی است.

در فضایی که جریان غالب طنز و طنزنویسی کشور پرداختن به چنین سوژه‌هایی را با انگ‌هایی مانند حکومتی بودن یا سفارشی بودن تقبیح می‌کند، این شجاعت و نوآوری قابل‌تقدیر است.

وی افزود: درباره کتاب چند حسن و مزیت به نظرم رسیده که عرض می‌کنم: یکی اینکه توجه هم‌زمان به متن و کاریکاتور خیلی اتفاق خوبی بوده و هم‌نشینی این دو کنار هم واقعاً باعث شده تا کتاب خواندنی و دیدنی شود. نکته دیگر اینکه همان‌طور که در مقدمه کتاب هم آمده، تحقیقات مفصلی که در مرحله پژوهش‌ها انجام‌شده کتاب را به یک اثر قابل استناد تبدیل کرده و واقعاً اطلاعات مخاطب را درباره کشور آمریکا تا حد قابل قبولی بالا می‌برد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:یک مقدمه کاملاً جدی!

تاریخ ایالات‌متحده آمریکا خیلی جدی است! آن‌قدر جدی که حتی بخش‌ها و قسمت‌های شوخی آن‌هم جدی است! (تعجب نکنید! آن‌هایی که تاریخ را می‌شناسند. می‌دانند قسمت‌هایی از تاریخ هرجایی شوخی است! یعنی همه جای یک تاریخ نمی‌تواند جدی باشد! مثلاً ساختن مناره باکله‌ی مردم کرمان توسط آغامحمدخان قاجار به نظر شما شوخی نیست؟) و طبیعی است شوخی کردن با این تاریخ بسیار جدی، کار ساده‌ای نیست! چون آمریکایی‌ها برخلاف ظاهرشان بیش‌ازحد مجاز جدی‌اند!

خرید کتاب تاریخ مستطاب آمریکا از دیجی کالا

واقعاً چه جوری باید با تاریخ ملتی که اسطوره‌اش «کابوی»، نماد هویتی‌اش «غرب وحشی» پیروزی شاخصش «انفجار بمب‌های اتمی در ژاپن»، غذای ملی‌اش «همبرگر»، عامل برتری‌اش «هزاران موشک و بمب هسته‌ای» و هنرمند اخراجی‌اش «چارلی چاپلین» است، شوخی کرد؟ (لابد می‌دانید چاپلین سال‌های سال در تبعید زندگی کرد، چون مقامات آمریکا او را اخراج کرده بودند! او پس از جنگ جهانی دوم تا لحظه‌ی مرگش امکان زندگی در آمریکا را نیافت، چون بعضی فیلم‌هایش به مذاق سیاستمداران آمریکایی خوش نیامده بود!).

درباره نویسنده کتاب:

دکتر محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل فرهنگی، فارغ‌التحصیل دکتری اندیشه سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (گروه مطالعات منطقه‌ای) در دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران، دانشگاه جامع امام حسین (ع) و علوم و فنون فارابی تدریس می‌کند و به‌عنوان برخی کتب تألیفی وی می‌توان از کتاب‌های آفتاب و آیینه: بررسی نسبت دین و سینما، تأملاتی در اندیشه سیاسی امام خمینی، تبار ترور، برگی از باغ، مبانی سیاست مطلوب در قرآن کریم ، هویت در ایران امروز ، کارسازی برای انقلاب، هویت و الگو ، سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی، دموکراسی و صحرا و به سوی سبک زندگی دینی، نام برد.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر