menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

وحید حاج سعیدی

در گفتگو با وحید حاج سعیدی : ضرورت ورود بدون ملاحظه طنز سالم و اثر گذار به نشریات

وحید حاج سعیدی یکی از روزنامه نگاران و طنز نویسان استان گلستان است که مطالب طنز و اجتماعی ایشان در تعدادی از نشریات کشوری و استانی منتشر می شود. این طنز نویس گلستانی که البته اصالتی گیلانی دارد دانش آموخته زبان انگلیسی از دانشگاه ارومیه است. وی کار در عرصه مطبوعات را از سال ۱۳۷۶ و با نشریه “امانت” در ارومیه آغاز کرد و در طی این سالها طنز نوشته ها، مقالات و یاداشت های زیادی را در نشریات کشوری و استانی به چاپ رسانده است.

در حال حاضر نیز ایشان با نشریات کشوری چون اطلاعات، کلید، زمزمه، کودک، مجلات رشد، خانه خوبان، بعد پنجم، طنز و کاریکاتور و چندین نشریه استانی نظیر آهنگ، ژیوار، مهتاب مرکزی، ولایت قزوین، سیمره لرستان، پیام آمل، سرزمین جم، صبح کرمان، کسب و کار گلستان و … ارتباط مستمر دارد. از وی تا کنون بیش از ۸۵۰ اثر در قالب طنز، داستان کوتاه، مقالات و یادداشت های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و ترجمه مقالات علمی در روزنامه ها و هفته نامه های سراسر کشور به چاپ رسیده است.

وی همچنین سه کتاب به نام های « زیر خط طنز» ، «داستان های کوتاه» و «نامه نگاری بین المللی» به رشته تحریر در آورده است. ایشان در طول این سال ها رتبه های زیادی در جشنواره های مطبوعات کسب نموده است که از مهم ترین آنها می توان به رتبه اول بخش طنز جشنواره فرامرزی مطبوعات کشور، رتبه دوم جشنواره طنز مطبوعات سراسر کشور، رتبه اول داستان کوتاه فرهنگیان سراسر کشور و همچنین رتبه دوم جشنواره طنز مطبوعات غرب کشور و جندین رتبه برتر در جشنواره های مطبوعات استانی اشاره کرد. وی همچنین در سال ۹۱ به عنوان «معلم نمونه کشور» برگزیده شد.

وحید حاج سعیدی

به منظور آشنایی بیشتر با این نویسنده و بررسی جایگاه طنز در مطبوعات، گفتگوی اختصاصی سایت شیرین طنز با ایشان را، در ادامه بخوانید :
– آغاز سخن؛ چرا طنز؟!
همان طور که مستحضرید هر نشریه، سایت یا پایگاه خبری از بخش ها و ستون های مختلفی تشکیل شده که هر قسمت مخاطب خاص خود را داراست. مسلماً برخی صفحات و نوشته ها نظیر مطالب ورزشی یا حوادث بیش از ستون های تحلیلی یا سیاسی خواننده دارند. اما به نظر بنده “طنز”، فصل مشترک همه خوانندگان نشریات با هر سلیقه و سطح سواد است و اکثر خوانندگان نشریات به خواندن ستون طنز علاقه دارند. بنابراین با این زبان، امکان برقراری ارتباط با همه سلایق و تفکرات امکان پذیر است و شما می توانید حرف دلتان را به گوش همه برسانید.

– مفهوم طنز
طنز واژه‌ای عربی است و در واژه به معنای مسخره کردن، طعنه زدن ، عیب کردن ، سخن به رموز گفتن و به استهزا از کسی سخن گفتن است. معادل انگلیسی طنز satire است.طنز از اقسام هجو است اما فرق آن با هجو این است که آن تندی و تیزی و صراحت هجو در طنز نیست. در حقیقت طنز معمولا مقاصد اصلاح طلبانه و اجتماعی دارد.
به عبارتی طنز ، هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به ‌نظر می‌رسند ، آشکار می سازد و این خود مایه خنده می‌شود.
طنز علی رغم داشتن ظاهر ملایم و آراسته دارای باطنی برنده و انتقادی است و نوعی آگاهی بخشی پنهان و تنبیه خفیف نیز در دل آن نهفته است. طنزپرداز با بزرگنمایی‌ عیوب یک ساختار و یا برنامه های نامناسب، در صدد آگاهی دادن به جامعه و در درجه اول به برنامه ریزان این قبیل ساختارها می باشد. موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و … از جمله موضوعاتی هستند که می توان از طریق مقوله طنز آنها را مورد کنکاش و بررسی قرار داد و در صدد بهبود اوضاع کلی اجتماع برآمد. در واقع طنز نگاهی تیز بینانه و معنا دار به رویداد ها و چالش های جامعه است که در قالب شوخی و مطایبه بیان می شود و انتظار بازخوردی جدی و معنادار از آن می رود.

– طنز در نشریات مکتوب و مجازی
با وجود تلاش های گسترده ای که از سوی طنز نویسان بزرگ کشور در سال های اخیر صورت گرفته است، طنز هنوز به جایگاه واقعی خود در جامعه – علی الخصوص نشریات – نرسیده است. شاید به دلیل وجود نگاه ریز بینانه و منتقدانه طنز پرداز،که معمولاً باید زود تر از دیگران از عیب ماجرا آگاه شود، بسیاری آن را بر نمی تابند و طنز را با هجو و تمسخر دیگران برابر می دانند. در صورتی که هدف از نگارش طنز انتقاد و هدف از نگارش هجو انتقام است و ملایم ترین و مدنی ترین شیوه اعتراض به ساختار یا تفکر معیوب است. طنز نویس در صدد حل مشکلات است و هجو نویس در صدد ایجاد مشکل است. در واقع باید نگاه جراید به مقوله طنز تغییر پیدا و شاهد ورود بدون ملاحظه طنز سالم در نشریات باشیم.

– جایگاه طنز در مطبوعات کشور
جایگاه طنز در مطبوعات سراسری کشور جایگاه پررنگ و ثابتی نیست و تعداد نشریاتی که ستون طنز ثابت روزانه دارند، از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمی رود و به جز یکی دو نشریه بقیه حتی ستون ثابت روزانه نیز ندارند و هر از گاهی به انتشار طنز می پردازند. این ماجرا در نشریات استانی هم حکایت خودش را دارد و با وجود جذاب بودن و پرخواننده بودن طنز در نشریات، اکثر نشریات استانی تمایلی به چاپ مطالب طنز آمیز ندارند و حتی برخی از آنها با وجود داشتن پیشنهاد از سوی طنز نویسان، بعد از چاپ اولین مطلب طنز، از چاپ مطالب بعدی در هفته های بعد منصرف می شوند!

– طنز در جشنواره ها
دردمندانه بی مهری به طنز محدود به نشریات و رسانه های نمی شود و در جشنواره ها نیز این نقصان دیده می شود. در جشنواره های استانی و حتی جشنواره های کشوری نظیر جشنواره رسانه و اعتیاد، رسانه و ترافیک ، رسانه و محیط زیست ، رسانه و … امکان رقابت در بخش های خبر، گزارش ( گزارش خبری، تحلیلی، توصیفی) ، مقاله، سر مقاله، یادداشت، نقد، عکس، طرح و تیتر، کارتون، کمیک استریپ، کاریکاتور و … وجود دارد و تنها بخشی که در این جشنواره ها به چشم نمی خورد طنز مکتوب است! البته این همه ماجرا نیست چرا در جشنواره هایی که طنز نیز جزو موارد رقابت بود، (مثل جشنواره مازندران و کردستان) به دلایل مختلف در حین داوری یا شاید هم بعد از داوری یا قبل از داوری از بخش رقابت خارج شد! حال اینکه چرا مجریان جشنواره ها که قطعاً باید افرادی رسانه ای و مطبوعاتی باشند از ورود به حوزه طنز و گنجاندن این بخش در جشنواره ها سرباز می زنند سوالی است که گردانندگان جشنواره های مطبوعات پاسخگو باشند. شاید یک دلیل عمده آن عدم رغبت و اقبال عمومی اصحاب جراید و مدیران مسئول نشریات نسبت به طنز باشد که ثمره آن، بی اعتنائی و بی توجهی به طنز مکتوب در جشنواره های مطبوعات است. امید است بزرگان عرصه طنز کشور در قبال این سیاست سکوت نکنند و مدیران مسئول نشریات معتبر نیز موضع جدی تر و آگاهانه تری در قبال طنز اتخاذ کنند و با بازی دادن این ژانر در مطبوعات، زمینه های شکوفایی استعداد های جوانان و پویا شدن این مقوله در فرهنگ کشور فراهم شود.

– وکلام آخر …
در خاتمه ضمن آرزوی سلامت و تندرستی برای همه مسئولین دلسوز نظام که هر ازگاهی با زبان طنز از آنها انتقاد می شود و سایر همشهریان عزیز که همواره به حقیر ابراز محبت داشته اند، امیدوارم بنده و سایر دست اندرکاران نشریه را از نظرات ، انتقادات و پیشنهادات سازنده خود بی بهره نگذارند و ما نیز در این مسیر بتوانیم بخشی از نیاز های فرهنگی کشور را برآورده سازیم.
به امید آن روز

سید علی روح الامین- شیرین طنز

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر