در طنز نمی توان قالب و تعریفی انتخاب كرد


   ۳۱ مرداد ۱۳۹۳    ۱:۳۷ ق.ظ    998 بازديد    بدون دیدگاه

حسین یعقوبی در كارگاه داستان هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره كه دوشنبه 27 مرداد در حوزه هنری برگزار شد، تعاریفی از داستان كوتاه و طنز در ادبیات داستانی جهان ارائه داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، حسین یعقوبی نویسنده، مترجم و روزنامه نگار طنزپرداز كشورمان، در كارگاه داستان كه در حضور جمعی از راه یافتگان به مرحله نهایی بخش داستان كوتاه جشنواره طنز سوره و همچنین علاقه مندان به داستان نویسی برگزار شد، با بیان این كه نویسنده هم باید قریحه و هم خلاقیت داشته باشد، اظهار كرد: قریحه یا استعداد چیزی است كه باعث می شود صاحب اثر را به عنوان نویسنده بشناسند و خلاقیت ویژگی ای است كه كار یك نویسنده را از دیگر نویسندگان متمایز می كند.
این نویسنده ادامه داد: بسیاری از داستان هایی كه برای مجموعه های تلویزیونی نوشته می شود، ویژگی داستان بودن را دارند اما خلاقیت در آن ها وجود ندارد و به همین دلیل اغلب تكراری به نظر می آیند.


وی با تاكید بر این كه مطالعه امر مهمی برای نویسنده است، گفت: مطالعه فلسفه، ادبیات و تاریخ برای نویسنده واجب است. مثلی هست كه می گوید تمام داستان های دنیا نوشته شده است و شما تنها باید آن ها را به زبان تازه ای روایت كنید و در صورتی كه مطالعه زیاد داشته باشید می توانید سوژه های بیشتری به دست بیاورید و تاثیر بگیرید.
یعقوبی همچنین قصه و داستان را متفاوت دانست و گفت: جمالزاده در اغلب آثارش توصیفات عینی بیان می كرد و می توان آثارش را قصه دانست، در حالی كه صادق هدایت را می توان به نوعی پدر داستان كوتاه در كشورمان دانست، چرا كه آثار هدایت بیشتر به استاندارد جهانی كه از نیمه دوم قرن نوزدهم به عنوان داستان كوتاه در جهان شناخته شد شباهت دارد. البته به طور كلی می توان این گونه تقسیم بندی كرد و نمی گویم كه تمام آثار جمالزاده قصه و آثار هدایت داستان است. هدایت هم آثار ضعیف دارد و آثاری كه به قصه نزدیك می شود هم در كارنامه او مشاهده می شود. ایراد اصلی كه هدایت داشت تعصب قومی شدیدش بود كه در برخی كتاب هایش هم می بینید عملا به اعراب فحش می داد و آفت داستان هایش است.


مترجم كتاب “مرگ در می زند” با بیان این كه در قرن نوزدهم داستان كوتاه تحت تاثیر عكاسی و سبك نقاشی امپرسیونیسم به وجود آمد، عنوان كرد: رمان های معروف یك زندگی را به مخاطب نشان می دادند برخلاف داستان كه مخاطب را ناگهان به میان ماجرایی پرتاب می كند. می گویند این نوع داستان نویسی تحت تاثیر عكاسی كه ثبت لحظه ای خاص است شكل گرفت. نقاشان كلاسیك نیز مانند رمان نویسان همه چیز را با جزئیات ترسیم می كردند، نقاشان امپرسیونیسم در حقیقت حد فاصل بین نقاشان كلاسیك و مدرن بودند و به این فكر رسیدند كه با یك رنگ و ضربه قلم نقاشی تاثیر ایجاد كنیم و تاثیر روحی منظره ای را بر مخاطب ایجاد كنیم و به نوعی می توان گفت داستان كوتاه از سبك نقاشی امپرسیونیسم هم وام گرفته است.


وی خاطرنشان كرد: مطالعه درباره سبك های مختلف خوب است، اما نباید تنها به دنبال تعاریف بود، به ویژه در طنز خیلی نمی توان قالب و تعریفی انتخاب كرد و نویسندگان هم نباید خود را محدود به تعاریف كنند.
یعقوبی با اشاره به تفاوت های طنز و كمدی، عنوان كرد: خیلی ها قائل به این تفاوت نیستند. با ابوالفضل زرویی نصرآباد بحثی داشتیم كه ایشان اعتقاد داشت طنز در ادبیات است و وقتی به حوزه نمایش می آید تبدیل به كمدی می شود، در حالی كه من چنین اعتقادی ندارم و معتقدم كه جاهایی هست كه طنز و كمدی كاملا از هم جدا می شوند و بر هم منطبق نیستند.
این نویسنده و مترجم گفت: “قلعه حیوانات” جورج اورول را همه به عنوان طنز قبول دارند، اما در مورد اثری مانند “1984” كه طنز سیاه خیلی قوی دارد، معمولا مخاطب متوجه این طنز نمی شود و در حقیقت تعریفی كه می گویند یكی از شرایط طنز این است كه حتما باعث خنده شود در این اثر نقض می شود.


وی در پاسخ به سخن یكی از حضار مبنی بر این كه برخی از اساتید ادبیات معتقدند ژانری به عنوان “طنز سیاه” وجود ندارد، اظهار كرد: زمانی هست كه می گوییم طنز سیاه را نمی پسندم و زمانی هم می گوییم طنز سیاه وجود ندارد. وقتی می گوییم طنز سیاه وجود ندارد به این معنی است كه بسیاری از شاهكارهای ادبیات را باید حذف كنیم. ضمن این كه لزوما طنز سیاه مقوله ای ناامید كننده نیست. كتاب “شوایك سرباز پاكدل” طنز جنگی و سیاه است اما با خواندن آن هیچ حس ناامیدی به شما دست نمی دهد.
یعقوبی افزود: پیامد این كه بگوییم طنز سیاه وجود ندارد، این است كه بگوییم كافكا نویسنده نیست، صادق هدایت نویسنده نیست و پائولو كوئیلو بهترین نویسنده دنیاست. شاملو با آن عظمت زمانی كه فردوسی را زیر سوال برد، خودش را كوچك كرد. برخی موضوعات هست كه باید مراقب باشیم وقتی به سراغشان می رویم نقدشان كنیم، نفی نكنیم. كسی كه بگوید طنز سیاه وجود ندارد، در واقع خودش را زیر سوال می برد.


این طنزپرداز همچنین با تاكید بر این كه قرار نیست در كارگاه های آموزشی چیزی به هنرجویان دیكته شود، گفت: قرار است در این كارگاه ها، حضار درباره مطالب مرتبط صحبت كنند، ایده ها را بشنوند و شالوده ذهنی خود را تشكیل دهند. علاقه مندان به داستان نویسی آثار نویسندگان مختلف را می خوانند، در كلاس های داستان نویسی شركت می كنند و با اساتید به گفت و گو می نشینند اما درباره تمام حرف ها باید فكر كرد تا به نتیجه شخصی رسید. البته نباید حرف هیچ كس را هم قبول نداشت و از آن طرف بوم افتاد.
در ادامه این كارگاه راه یافتگان به مرحله نهایی بخش داستان كوتاه هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره بخش هایی از آثار خود را خواندند و این آثار توسط حسین یعقوبی و دیگر حضار مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مطالب مرتبط :

ارسال به شبکه های اجتماعی :
تلگرام فیس بوک گوگل توییتر لینکدین کلوب فیس نما هم میهن تبیان افسران

لینک کوتاه این نوشته
http://shirintanz.ir/?p=4736

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


برو به ابتدای صفحه