menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

رویا صدر

دانلود “طنز دات کام”رویا صدر

مقدمه کتاب طنز دات کام :
طنز، یکی از گونه های ادبی مهم و اثرگذار در وبلاگستان به شمار می آید. در حال حاضر، این امکان برای کاربران اینترنت فراهم است که بی هیچ محدودیت و مانعی، به تناسب فضای ذهنی و دغدغه های شخصی خود، یکسره یا پارهای از اوقات، در وبلاگهایشان از زبان طنز استفاده کنند و امکان ارایه بی واسطه مطالب خود را، بدون گذر از فیلترهای معمول رسانه های جمعی، و بدون احساس محدودیت و اِعمال خود سانسوری داشته باشند. امکان استفاده از نام مستعار و ناشناخته ماندن در وبلاگستان، به این گریز از حصار و محدودیتهای زندگی فردی و اجتماعی، کمک کرده و امکان انعکاس نیمه های پنهان شخصیت افراد را در قالب طرح شخصیترین مسایل با به کارگیری زبان طنز در وبلاگستان فراهم آورده است.

هنجار گریزی و تابو شکنی طنز، کاربرد بالای این گونه ادبی را در وبلاگها در مقایسه با دیگر گونه های ادبی باعث شده است و در عین حال، به شکلگیری گونهای طنز نوشتاری در وبلاگستان انجامیده که ویژگیهای خاصی دارد و با طنزهای مکتوب در رسانه های جمعی متفاوت است.
شناخت این ویژگیها و آشنایی با نقاط قوت و ضعف آن، هدف تحقیق حاضر است. در این تحقیق،بررسی شاخص ها و ویژگی های این جریان از طنز امروز، با ارائه نمونه هایی از طنزهای وبلاگستان همراه شده تا خواننده بتواند به دریافت عینی تری از این پدیده دست یابد.از سوی دیگر،با پاره ای از آثار طنز وبلاگی( که از جمله آثار ماندگار و خوب طنز امروز به شمار می آیند)آشنا شود.در این میان،چند توضیح ضروری به نظر می رسد:
– به خاطرگستردگی و وسعت دایره کار،امکان دستیابی به تمامی مطالب طنز وبلاگستان ممکن نیست.چرا که جامعۀ آماری تحقیق طنز وبلاگی،محدوده ای به گسترۀ تمامی وبلاگستان را شامل می شود! به جز سرورهایی مثل بلاگفا(که در فهرست موضوعی خود، ٨٢٨٨ وبلاگ طنز و سرگرمی را ثبت کرده است)و پرشین بلاگ( که تعداد ۶٢۵ وبلاگ طنز را تا زمان نگارش این تحقیق در شناسنامه خود دارد )،سرورهایی مثل”بلاگ اسکای”،وبلاگها را موضوع بندی نکرده اند.همچنین وبلاگهای طنزی نیز هستند که هاستینگ و دومین مستقل دارند و از نظر موضوعی،جایی ثبت نشده اند و از این رو دستیابی به تمامی آنها،امری ناممکن است.

در ضمن،بسیاری از وبلاگها،در خلال مطالب جدی،پستهایی را نیز به طنز اختصاص می دهند و یا بسیاری از اوقات،مطالبشان به سمت و سوی طنزی غیرارادی کشیده می شود که آنها نیز موضوع “طنز وبلاگی” قرار می گیرند.از این رو،اگرچه تحقیق حاضر،مبتنی بر معرفی وبلاگهای مهم و شاخص طنز وبلاگی است،ولی مدعی نیست که تمامی مطالب خوب و قابل ارائۀ طنز در وبلاگستان را جمع آوری کرده است.تنهامی تواند ادعا کندکه برای هر محور و موضوع،آثار خوب ،روشنگر و یا شاخصی را معرفی کرده است.

– برای انتخاب مطالب نقل شده از وبلاگها،ضوابط زیر در نظر گرفته شده است:
* مطالبی انتخاب شده که نیاز به حذف یا تغییر واژگان و عبارات(که متضمن دخل و تصرف در مطلب دیگران است) نداشته باشند و تمام و کمال بتوان آنها را نقل کرد .
* از آنجا که هدف این تحقیق،ارائه تصویری واقعی(در حد امکانات موجود چاپ و نشر)از طنز وبلاگستان بود،مطالب نقل شده از وبلاگها ویرایش نشده و فرم نگارشی و رسم الخط و یا احیانا اشتباهات املایی آنها تغییر نکرده است.
* در انتخاب مطالب، ارائه تصویری روشن از طنز وبلاگستان مورد نظر بوده است. گاهی این ملاک،قوت مطالب را تحت الشعاع خود قرار داده است.از این رو،ممکن است خواننده پاره ای اوقات به تناسب موضوع، با افت و خیز سطح نمونۀ مطالب رو به رو شود.
* پست های نقل شده،در صورتی با نام نویسندگان آمده اند که نویسنده،نامش را در زیر عنوان یا پستهای وبلاگ آورده باشد.
* در پاره ای موضوعات،محدودیت (یا ممنوعیت!)در انتخاب وجود داشت.تابوهایی چون سیاست ، اعتقادات مذهبی و مسایل جنسی،در فضای آزاد و تابو شکن وبلاگستان،چون به طنز درآیند،به طور
معمول،از طنز رسانه های رسمی فاصله می گیرند و به علت هنجارشکنی در واژگان،قالب و موضوع،کمتر ظرفیت انعکاس یافتن در فضای عمومی جامعه را دارند.از این رو،تحقیق حاضر،مدعی نیست که نمونه های ذکر شده در بخشهایی چون”طنز سیاسی”،بتواند شاخصی برای طنز سیاسی وبلاگستان بشمار آید،هر چند تلاش شده است تا مطالب انتخاب شده، تصویری از آن را منعکس سازند،تصویری که در هر حال،با طنز رسانه های رسمی فاصله دارد.در زمینه های دیگر نیز از نقل پستهای وبلاگی معذوریم،هر چند آنچه به نقل آمده نیز به طور معمول کمتر در رسانه های رسمی جایی دارد!

ممکن است نمونۀ مطالب انتخاب شده در هر بخش،زیر مجموعۀ بخشهای دیگر نیز باشد. برای مثال،مطلبی که در بخش سیاسی گنجانده شده،به علت برخورداری از ساختار داستانی،ممکن است در بخش داستان نیز بگنجد و یا یک اثر بخش اجتماعی،در قسمت شعر نیز قابل نقل باشد.
رویا صدر – بهار ١٣٨٧

رویا صدر

فهرست کتاب طنز دات کام:
– دیباچه
– طنز وبلاگی و تاریخچۀ آن
– مرکزیت زدایی،ویژگی محوری طنز وبلاگی
– نمونۀ آثار
– تزلزل و بی نظمی در وبلاگهای طنز،در مقایسه با طنز مطبوعاتی
– پیامدهای طنز وبلاگی
١) استفاده از ظرفیت های زبان و گنجایش آن
– نمونۀ آثار
٢) امکان ارتباط و آشنایی با طنزنویسان فارسی زبان کشورهای دیگر
– نمونۀآثار
٣ )تشکیل جامعه های ارتباطی(شبکه ای)و گروه های وبلاگی طنز
– نمونۀآثار
۴)ارزیابی دغدغه های ذهنی بلاگرها
– نمونۀ آثار
۵)رویارویی بی پرده و صریح با “خود”
– نمونۀ آثار
۶)پیامدهای دیگر
– قالب های طنز در وبلاگستان
١)قالب های ابتکاری
– نمونۀ آثار
٢ )قالب های نو و روزآمد دنیای اینترنت
– نمونۀ آثار
٣)روزنوشت
– نمونۀ آثار
۴) اس ام اس و جوک
۵)قالب های معمول و شناخته شدۀ نوشتاری
۵ – ۱)داستان و نمایشنامه
– نمونۀ آثار
۵ – ۲)شعر و ترانه
– نمونۀ آثار
۵ – ۳)نظیره نویسی
۱ – ۵ – ۳)نثر کلاسیک
– نمونۀ آثار
۲ – ۵ – ۳)نثر ژورنالیستی
– نمونۀ آثار
۳ – ۵ – ۳)متون تخصصی
– نقد ادبی
– نمونۀ آثار
– ترکیب موضوع در طنز وبلاگستان
١)طنز سیاسی
– قالب های طنز سیاسی وبلاگی
– نمونۀ آثار
٢)طنزهای شخصی،تخصصی-صنفی یا محلی
– نمونۀ آثار
٣)طنز درون وبلاگی
– نمونۀ آثار
۴)طنز مناسبتی و موجی
– نمونۀ آثار
۵)طنز اجتماعی
– نمونۀ آثار
۶)طنزها یا وبلاگهایی با محوریت یک شخص،کتاب،فیلم و یا نشریه
٧)طنز غیر اخلاقی و ضد مذهبی
٩)طنز ورزشی
– نمونۀ آثار
نمایه به ترتیب نشانی وبلاگها
نمایه به ترتیب نام وبلاگها

دانلود کتاب طنز دات کام

http://bbgoal.com/tanzeweblogi.pdf

مشخصات کتاب :

نام کتاب : طنز دات کام (پژوهشی در طنز وبلاگی)

نویسنده : رویا صدر

تعداد صفحات : ۱۷۹

حجم : ۱٫۵۰ MB

فرمت : PDF

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر