menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حسن زاده : انتشار کمیک در ایران، کار پرهزینه‌ای است

یک نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: در کشورمان با تولید و انتشار کمیک و داستان مصور برخورد دوگانه صورت گرفته است.

داستان مصور یا کُمیک‌استریپ در تعریف به نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار معنا شده که ماجرایی را روایت می‌کند. این سبک هنری نخستین بار از سده ۱۸ میلادی در اروپا شکل گرفت و تا به امروز ادامه داشته‌ است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، شاید بتوان گفت داستان مصور در ایران از نقاشی های مینیاتور پس از دوره عباسی شکل گرفت. تصویرگران در آن دوران راوی قصص و حکایت های منظوم شعرگونه بوده اند. تصویرسازی در ایران از ابتدا ارتباط نزدیکی با مذهب و دین و همچنین ادبیات داشته و بر همین منوال به پیش آمده است؛ اما در طول زمان، این هنر، به دلایلی نتوانست استمرار داشته باشد. البته داستان‌های مصور مرسوم امروزی تا دههٔ ۱۳۴۰ خورشیدی در ایران رایج نبودند. در این سال‌ها مجلهٔ «کیهان بچه‌ها» شروع به انتشار داستان‌های مصور کرد اما امروز در کشورمان شاهد تحولاتی که در اروپا و آمریکا و حتی کشورهایی همچون ژاپن و … در حوزه تصویرسازی و داستان مصور رخ داده، نبوده‌ایم.

همچنین در سال‌های اخیر، دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری، انتشارات سوره مهر و مرکز انیمیشن حوزه هنری از مراکزی بوده‌اند که در کنار دیگر سازمان ها و ارگان های مرتبط، بر روی این مهم تاکید داشته اند و سعی دارند تا با برنامه‌ریزی صحیح و شناخت درست از بازار مخاطبان، به دنیای داستان‌های مصور ورود کنند. اما اینکه این گونه فعالیت‌ها با چه موانعی مواجه است و در این حوزه چه تمهیداتی باید اندیشید، پرسشی است که پایگاه خبری حوزه هنری به دنبال رسیدن به پاسخ آن برآمده و در این راستا با دست اندرکاران و فعالان این حوزه به گفت‌وگو نشسته است. این سلسله گفت‌وگوها به صورت مستمر در این پایگاه بازنشر می‌شود تا علاقه‌مندان و مخاطبان نیز با این جریان همراه شوند و جرقه‌ای باشد تا در این راه تاریک و پر پیچ و خم، مقصد مطلوب را بهتر بشناسیم.

فرهاد حسن‌زاده نویسنده کودک، نوجوان و بزرگسال از شخصیت‌های ادبی است که سال ها در نشریاتی همچون کیهان بچه ها و آثار مکتوب داستانی خود در حوزه کمیک فعالیت کرده و در این باره نیز نظرات جالب توجهی دارد.

حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه سال‌ها پیش کتاب‌ «کلاغ کامپیوتر» و «نمکی و مار عینکی» خود را به صورت کمیک استریپ منتشر کرده بود، اظهار کرد: این دو اثر بعدها توسط انتشارات سوره مهر در قالب تازه ای منتشر شدند.

وی درباره شرایط کمیک و داستان مصور در کشورمان، اظهار کرد: انتشار کمیک در ایران، کار پرهزینه‌ای است که متولی می‌خواهد تا بر روی این هنر سرمایه‌گذاری کند و به دنبال بازده‌ زودهنگام مالی هم نباشد.

کمیک استریپ

این نویسنده کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: کار تولید کمیک نیز مانند فیلم است و باید عواملی در کنار هم جمع شوند تا یک اثر کمیک خلق شود.

حسن زاده ادامه داد: متاسفانه در ایران با کمیک و داستان مصور برخورد دوگانه صورت گرفته است. گروهی برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی و ترویج کتاب از این هنر استقبال کرده‌اند و گروهی نیز همچون وزارت ارشاد در دوره ای به بهانه های مختلف با آن مخالفت کرده‌اند.

وی همچنین گفت: مدیریت فرهنگی در کشورمان به دنبال کشت گردو نیست، بلکه دنبال کشت گندم است. چرا که می خواهد محصولی زودبازده تولید کند و در پایان سال آمار و ارقام از بازده محصولش ارائه کند. در حالی که تمام فعالیت های فرهنگی دیربازده هستند و نیاز به سرمایه گذاری طولانی مدت دارد.

حسن زاده با بیان اینکه موسسات تولید انیمیشن می‌توانند کار تولید کمیک استریپ را بر عهده بگیرند، عنوان کرد: اخیرا با ناشری که علاقه مند به حوزه کمیک بود، تلاش داشتیم تا کتاب کمیکی برای کودکان منتشر کنیم، اما هزینه تصویرگری این دست آثار به قدری بالا بود که از انجام آن منصرف شدیم. البته در حال حاضر کتابی با عنوان «عمه زم زم و قصه های آبکی» در دست انتشار دارم که نصف آن به صورت کمیک کار شده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر