حسن زاده : انتشار كمیك در ایران، كار پرهزینه‌ای است

   ۵ شهریور ۱۳۹۴    ۴:۵۷ ب.ظ    1243 بازديد   
0
   بدون دیدگاه

یك نویسنده كودك و نوجوان معتقد است: در كشورمان با تولید و انتشار كمیك و داستان مصور برخورد دوگانه صورت گرفته است.

داستان مصور یا كُمیك‌استریپ در تعریف به نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار معنا شده كه ماجرایی را روایت می‌كند. این سبك هنری نخستین بار از سده 18 میلادی در اروپا شكل گرفت و تا به امروز ادامه داشته‌ است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، شاید بتوان گفت داستان مصور در ایران از نقاشی های مینیاتور پس از دوره عباسی شكل گرفت. تصویرگران در آن دوران راوی قصص و حكایت های منظوم شعرگونه بوده اند. تصویرسازی در ایران از ابتدا ارتباط نزدیكی با مذهب و دین و همچنین ادبیات داشته و بر همین منوال به پیش آمده است؛ اما در طول زمان، این هنر، به دلایلی نتوانست استمرار داشته باشد. البته داستان‌های مصور مرسوم امروزی تا دههٔ ۱۳۴۰ خورشیدی در ایران رایج نبودند. در این سال‌ها مجلهٔ «كیهان بچه‌ها» شروع به انتشار داستان‌های مصور كرد اما امروز در كشورمان شاهد تحولاتی كه در اروپا و آمریكا و حتی كشورهایی همچون ژاپن و … در حوزه تصویرسازی و داستان مصور رخ داده، نبوده‌ایم.

همچنین در سال‌های اخیر، دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری، انتشارات سوره مهر و مركز انیمیشن حوزه هنری از مراكزی بوده‌اند كه در كنار دیگر سازمان ها و ارگان های مرتبط، بر روی این مهم تاكید داشته اند و سعی دارند تا با برنامه‌ریزی صحیح و شناخت درست از بازار مخاطبان، به دنیای داستان‌های مصور ورود كنند. اما اینكه این گونه فعالیت‌ها با چه موانعی مواجه است و در این حوزه چه تمهیداتی باید اندیشید، پرسشی است كه پایگاه خبری حوزه هنری به دنبال رسیدن به پاسخ آن برآمده و در این راستا با دست اندركاران و فعالان این حوزه به گفت‌وگو نشسته است. این سلسله گفت‌وگوها به صورت مستمر در این پایگاه بازنشر می‌شود تا علاقه‌مندان و مخاطبان نیز با این جریان همراه شوند و جرقه‌ای باشد تا در این راه تاریك و پر پیچ و خم، مقصد مطلوب را بهتر بشناسیم.

فرهاد حسن‌زاده نویسنده كودك، نوجوان و بزرگسال از شخصیت‌های ادبی است كه سال ها در نشریاتی همچون كیهان بچه ها و آثار مكتوب داستانی خود در حوزه كمیك فعالیت كرده و در این باره نیز نظرات جالب توجهی دارد.

حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه سال‌ها پیش كتاب‌ «كلاغ كامپیوتر» و «نمكی و مار عینكی» خود را به صورت كمیك استریپ منتشر كرده بود، اظهار كرد: این دو اثر بعدها توسط انتشارات سوره مهر در قالب تازه ای منتشر شدند.

وی درباره شرایط كمیك و داستان مصور در كشورمان، اظهار كرد: انتشار كمیك در ایران، كار پرهزینه‌ای است كه متولی می‌خواهد تا بر روی این هنر سرمایه‌گذاری كند و به دنبال بازده‌ زودهنگام مالی هم نباشد.

کمیک استریپ

این نویسنده كودك و نوجوان خاطرنشان كرد: كار تولید كمیك نیز مانند فیلم است و باید عواملی در كنار هم جمع شوند تا یك اثر كمیك خلق شود.

حسن زاده ادامه داد: متاسفانه در ایران با كمیك و داستان مصور برخورد دوگانه صورت گرفته است. گروهی برای تشویق كودكان به كتاب‌خوانی و ترویج كتاب از این هنر استقبال كرده‌اند و گروهی نیز همچون وزارت ارشاد در دوره ای به بهانه های مختلف با آن مخالفت كرده‌اند.

وی همچنین گفت: مدیریت فرهنگی در كشورمان به دنبال كشت گردو نیست، بلكه دنبال كشت گندم است. چرا كه می خواهد محصولی زودبازده تولید كند و در پایان سال آمار و ارقام از بازده محصولش ارائه كند. در حالی كه تمام فعالیت های فرهنگی دیربازده هستند و نیاز به سرمایه گذاری طولانی مدت دارد.

حسن زاده با بیان اینكه موسسات تولید انیمیشن می‌توانند كار تولید كمیك استریپ را بر عهده بگیرند، عنوان كرد: اخیرا با ناشری كه علاقه مند به حوزه كمیك بود، تلاش داشتیم تا كتاب كمیكی برای كودكان منتشر كنیم، اما هزینه تصویرگری این دست آثار به قدری بالا بود كه از انجام آن منصرف شدیم. البته در حال حاضر كتابی با عنوان «عمه زم زم و قصه های آبكی» در دست انتشار دارم كه نصف آن به صورت كمیك كار شده است.

0
ارسال به شبکه های اجتماعی خارجی :

ارسال به شبکه های اجتماعی ایرانی :
ارسال به فیس نما   ارسال به کلوب   ارسال به هم میهن   ارسال به افسران  
لینک کوتاه شده این نوشته :
http://shirintanz.ir/?p=10749

مدیر

درباره نویسنده ()

سلام، من مدیر سایت شیرین طنز هستم، مهندسی نرم افزار کامپیوتر دارم و از علاقه مندان به طنز و کاریکاتور.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

برو به ابتدای صفحه