menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ماهنامه ی طنز و کاریکاتور خط خطی

توضیحات امین مویدی در مورد چاپ کاریکاتور محمود احمدی‌ نژاد

سردبیر نشریه‌ی طنز «خط‌خطی» اظهار کرد: در چند سالی که «خط‌خطی» منتشر می‌شود مشکل و فشاری درباره‌ی کشیدن کاریکاتور مسوولان سیاسی نداشتیم و اگر این کاریکاتورها کمتر روی جلد رفتند، به سیاست خود نشریه مربوط می‌شد.

به گزارش شیرین طنز، امین مویدی به‌ بهانه‌ی چاپ کاریکاتوری از محمود احمدی‌نژاد – رییس‌جمهور پیشین – روی جلد تازه‌ترین شماره‌ی ماهنامه‌ی طنز «خط‌خطی» به خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، گفت: ما در این چهار سال که در نشریه‌ی «خط‌خطی» کاریکاتور کار می‌کنیم، به مناسبت‌های مختلف به چهره‌های سیاسی پرداخته‌ایم و نمونه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

او ادامه داد: تا به حال مشکل خاصی برای کشیدن کاریکاتور چهره‌های سیاسی نداشته‌ایم. البته طبق یک قانون، کشیدن چهره‌ی روحانیون به‌صورت کاریکاتور مجاز نیست، ولی ما در این چند سالی که کار کرده‌ایم، از چهره‌های دیگر که روحانی نبوده‌اند، مواردی را در نشریه‌ی «خط‌خطی» داشته‌ایم و مشکلی هم برای ما به‌وجود نیامده است.

مویدی درباره‌ی کم شدن تعداد کاریکاتورهای منتشرشده از مسوولان سیاسی در چند سال گذشته، اظهار کرد: دلیل این‌که در آن هشت سال، کاریکاتور کمی از چهره‌های سیاسی داشتیم، نبودن مجله‌ی طنز پرتیراژ بود. در چهار سال اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد «خط‌خطی» منتشر نمی‌شد. در چهار سال دوم هم سیاست نشریه، بیشتر پرداختن به مسائل و مشکلات مردم بود تا کشیدن چهره‌های مسؤولان.

او گفت: با این‌که نمی‌خواهم سیاست‌های فرهنگی دولت قبل را تأیید کنم، اما به این معنا نیست که فشار و قانونی باشد که سبب شود ما چهره‌ی احمدی‌نژاد یا سایر مسوولان را کار نکنیم. این دیدگاه خودمان بود که زیاد به این مسأله نپردازیم. البته هفته‌نامه‌ی «گل‌آقا» معمولا کاریکاتور مسوولان و چهره‌های سیاسی را روی جلد کار می‌کرد و ما در صفحات داخلی، نمونه‌هایی را داشته‌ایم.

سردبیر «خط‌خطی» افزود: شاید یکی از دلایل این‌که ما کمتر کاریکاتور از چهره‌های سیاسی می‌بینیم، این است که دیگر نشریه‌ای مانند «گل‌آقا» که به‌صورت هفته‌نامه منتشر می‌شد، فعالیت ندارد. «خط‌خطی» یک ماهنامه است و نمی‌تواند با هفته‌نامه «گل‌آقا» که یک تیراژ افسانه‌ای داشت و هر هفته منتشر می‌شد، مقایسه شود. از طرف دیگر، در زمان انتشار «گل‌آقا» تیراژ مطبوعات خیلی بالا بود و کاریکاتورهای سیاسی بیشتر دیده می‌شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر