menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حسین یعقوبی

تاریخچه ادبیات طنز غرب در کتاب «لبخند با یک مغز اضافه»

حسین یعقوبی از انتشار كتابی درباره‌ی تاریخچه ادبیات طنز غرب ظرف یک تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، این نویسنده، مترجم و نمایشنامه‌نویس درباره‌ی کتاب «لبخند با یک مغز اضافه» به خبرنگار ایلنا گفت: تاریخچه و ساختار هستی‌شناسانه جوک و لطیفه، از زمان یونان باستان تا دوره معاصر در این اثر بررسی شده و مسئله‌ی طنز با رویکردی فلسفی مورد واکاوی قرار گرفته است. کتاب ترجمه‌ای است از یک پژوهش به زبان انگلیسی که “دانیل کلاین” آن را جمع‌آوری کرده بود. این کتاب توسط نشر سوره‌ی مهر منتشر می‌شود و از آنجایی که کارهای مربوط به صدور مجوز هم طی شده است احتمالا تا قبل از عید به بازار کتاب وارد می‌شود.

او در ادامه افزود: «لبخند با یک مغز اضافه» با عقاید ولتر درباره كلسیای كاتولیک آغاز شده و به طنزپردازان معروف هم نظر داشته است. همچنین آثار وودی آلن، ریچارد ‌براتیگان و کورت ‌وونه‌گات كه از طنز به شیوه‌های مختلف استفاده كرده‌اند هم در این كتاب مورد نظر قرار گرفته‌اند.

حسین یعقوبی

یعقوبی که علاوه بر این اثر تالیفی یک ترجمه و یک رمان هم در انتظار مجوز دارد؛ در رابطه با این کتاب‌ها گقت: «عالیجناب اژدها» مجموعه‌ای است از پنج نمایشنامه طنز که توسط نشر مروارید منتشر خواهد شد. از این پنج نمایشنامه، دو نمایشنامه‌ی «عالیجناب اژدها» و «خودکشی» روسی و نمایشنامه‌های «به دنیا رفتن»، «دیدار از سیاره‌ی کوچک» و… آمریکایی هستند. نمایشنامه‌ی «عالیجناب اژدها» داستان شوالیه‌ای است که شهرش را از زیر فشار یک اژدها نجات می‌دهد اما در نهایت شهردار که به نوعی زیردست اژدها بوده خودش را به عنوان زمام‌دار جدید شهر معرفی می‌کند. در حقیقت این نمایشنامه تداعی‌کننده‌ی روسیه‌ی تزاری و طعنه به حکومت کمونیستی بعد از آن است.

نویسنده‌ی «گفتگو با بورخس» همچنین درباره‌ی رمان جدیدش که «تخت بخواب» نام دارد و قرار است توسط نشر چشمه به چاپ برسد، بیان کرد: رمان «تخت بخواب» داستان نویسنده‌ای است که مشغول نوشتن داستانی درباره‌ی نویسنده‌ای است که نمی‌تواند داستان‌های شکل گرفته در ذهنش را به اتمام برساند و برای ایده‌هایی که به ذهنش می‌رسد پیرنگ داستانی و پایان‌بندی مناسبی پیدا نمی‌کند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر