menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

بیوگرافی کاریکاتوریست های مطبوعاتی هلند

در اروپا، در کنار طنز مطبوعاتی و کاریکاتورهای سیاسی انبوهی از قصه ها، مثل ها و روایت های طنزی که ریشه های بسیار کهن و قدیمی دارند، در قالب کتاب در دسترس مردم قرار می گیرند، علاوه بر قصه ها و داستان های کهن، هر آنچه که در زندگی روزمره مردم به صورت شوخی و لطیفه قابل تعریف کردن و دهن به دهن گشتن است. نیز به صورت کتاب در می آید و با استقبال وسیع مردم روبرو می شود.
در میان کاریکاتورهای مورد علاقه توده های مردم در اروپا، آثاری که به نوعی چاشنی طنز و فکاهه را در مناسبات دیوانسالاری و زندگی ساده ی روزانه ی مردم جستجو می کنند، نیز وجود دارند. از جمله در کشور هلند که با نقاشانی همچون وان گوگ و گوگن میراث دار یکی از غنی ترین آثار و مکاتب نقاشی است، کاریکاتورهای ساده و برگرفته از زندگی مردم طرفداران بسیاری دارد و هنرمندان کاریکاتوریست این کشور بخش قابل توجهی از درآمدشان را مدیون تهیه و انتشار این قبیل آثارند.
مضامین کاریکاتورهایی که در هلند چاپ و منتشر می شوند. از میان مشاغل، صنوف و مناسبات اجتماعی میان آن ها انتخاب می شوند. زنان افاده ای و خود بزرگ بین، مردان حواس پرت، پلیس های وسواسی، معلمان خسیس و سخت گیر، پرستاران عصبی و کم تحمل و صنف هایی از این قبیل بخش قابل توجهی از این سوژه ها را تشکیل می دهند. اغلب، اعضا و وابستگان همین صنوف از پر و پا قرص ترین مخاطبان این طرح هایند. آن ها بر این باورند که انتشار این گونه کاریکاتورهای آمیخته به شوخی و طنز، روحیه ی جامعه را تلطیف و مشاغل و صنوف را از عادات و رفتارهای ناپسند پالایش می کند و به مردم از هر صنفی فرصت می دهد که مناسبات خود را بر فضای صمیمانه تری گسترش بدهد.
پدیدآورندگان طرح های طنز و داستان های مصور فکاهی دنباله دار، آثارشان را با کاریکاتورهای ساده، قابل درک و فضاسازی دلپذیر و آشنا به چشم مردم کوچه و بازار. به وجود می آورند. آن ها از چشم اندازها و معماری های، تیپ ها و عادات مردم الهام می گیرند و آثار خود را عرضه می کنند. کارها در عین سادگی، از ظرافت سایه کاری و هاشورهای چشم نواز برخوردارند تا به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

کاریکاتور هلند

تئو خوتیه (۱۹۴۲) Teo Gootjes

او برآمده از خانواده ای هنرمند است و پدر و برادرش از نقاشان نام آور هلند هستند. تئو خوتیه در جوانی به تحصیل الهیات روی آورد و پس از خاتمه تحصیلاتش در نهایت تصمیم گرفت راه پدرش را در پیش گیرد. بنابراین، وارد مدرسه هنرهای زیبای روتردام شد و در رشته گرافیک به تحصیل پرداخت.
وی پس از خاتمه تحصیلات به کار تبلیغات روی آورد. در ۱۹۷۰، به عنوان تصویرساز به همکاری با روزنامه Het Vrij vilk (مردم آزاد) پرداخت و پس از مدتی به طراحی سیاسی روی آورد. ویژگی آثار وی یکی در خطوط منظم و ساده و روان و فضاهای مفید است و دیگر در صراحت بیانش در قبال مسائل سیاسی، آثار تئوخوتیه از اهمیت خاصی در میان سایر طراحان سیاسی هلند برخوردار است که علت آن بی پردگی محضش در بیان وقایع سیاسی است. وی علاقه ای به انتشار مجموعه آثارش ندارد.

یوس کولینیون (۱۹۵۰) Yos Collignon

وی که فارغ التحصیل رشته حقوق بین المللی است، با وجود دریافت جایزه ویژه برای مقاله دکترای حقوق، تصمیم گرفت به طراحی سیاسی روی بیاورد.
کولینیون طراحی را با کار برای نشریه دانشگاه Utrecht آغاز کرد و مسئولیت بخش دانشگاه ها را در روزنامه de Volkskrant
(روزنامه ملت) عهده دار شد. او از سال ۱۹۷۷ به طور مستمر به طراحی برای روزنامه NRC پرداخت. در سال ۱۹۸۰، وی در روزنامه ملت مشغول به کار شد.
یوس به همراه همکارش tom jansen شیوه جدیدی را در طراحی مطبوعاتی هلند پدید آورد. که تحت تاثیر طراحان آمریکایی پت الیفانت وجف مک نلی بود. آثار وی از پرطرفدارترین کارتون مطبوعاتی مطبوعاتی در کشور هلند است.
کاریکاتورهای وی تا کنون در ۸ مجموعه انتشار یافته است.

توم یانسن (۱۹۵۰) Tom Yansen

یانسن فارغ التحصیل آکادمی بسیار معتبر Rietveld آمستردام در رشته گرافیک است. وی از ۱۹۷۵ به طراحی مطبوعاتی روی آورد و کارش را با روزنامه (Troun اعتماد) آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد. او از ۱۹۸۳ با سازمان مطبوعات هلند (GPD) همکاری داشته که طراحی برای ۱۴ روزنامه هلندی را برایش به ارمغان آورده است. از اعضای اصلی سندیکای نویسندگان و طراحان جهانی است و آثارش به طور منظم در معتبرترین نشریات جهان نظیر: Tim Magazine, New York times, Herald به چاپ می رسند. توم یانسن به طراحی و صفحه آرایی کتاب، به ویژه کتاب های درسی نیز اشتغال دارد.

باس فن راسخوت Bas Va der schot

او فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه آمستردام و متخصص سیاست بین المللی در زمینه پیشرفت های کشورهای در حال رشد است.
فن دراسخوت همزمان با تحصیل در رشته علوم سیاسی، در آکادمی هنرهای زیبای آمستردام نیز مشغول به تحصیل شد و پس از خاتمه آن، به طراحی مطبوعاتی روی آورد. وی از ۱۹۶۶، به طور مستمر برای روزنامه Algemeen Dagblad طراحی سیاسی کرده است. فن دراسخوت به طور همزمان با سایر نشریات هلندی همکاری دارد و با نشریات دیگری نیز در عرصه بین المللی همچون: Herald Tribune, Daily Yomiuri, Angeles Times کار کرده است. باسن فن دراسخوت در سال ۲۰۰۳ جایزه بهترین کارتونیست مطبوعاتی هلند را از آن خود کرد.

لن مونیک (۱۹۴۵) Len Munnik

وی فارغ التحصیل رشته گرافیک از آکادمی هنرهای زیبای روتردام است و از ۱۹۷۳ به شکل حرفه ای به طراحی مطبوعاتی اشتغال دارد. لن مونیک در کنار طراحی سیاسی برای روزنامه Trovw، به طور منظم برای شبکه تلویزیونی NCRV و بیش از چهل ماهنامه و هفته نامه طراحی می کند. وی از پرکاربرترین طراحان مطبوعاتی است و همکاری اش با نشریات مدافع طبیعت و محیط زیست از او چهره ای شاخص ساخته است.
آثار مونیک در عین سادگی در اجرا، از شوخ طبعی و تیزبینی سیاسی برخوردار است او از فعالین ضدجنگ در اروپاست و آثارش در نشریات سراسر اروپا مورد توجه قرار دارد.
لن مونیک در ۱۹۹۱، مفتخر به دریافت جایزه ویژه بهترین کارتونیست مطبوعاتی هلند شد. آثار وی در ۱۰ مجموعه شخصی انتشار یافته است.

استفان فروری (۱۹۴۶) Stefan Verwey

او از کودکی به طراحی برای نشریات کودکان پرداخت و در ۲۰ سالگی از سرشناس ترین طراحان هلند شد. وی از ۱۹۷۳ به طور مستمر به طراحی سیاسی – اجتماعی پرداخته و آثار بی شمارش در زمینه مهاجرت از شهرت بسیاری برخوردار است. آثار استفان از وضوح کامل در تکنیک و موضوع برخوردارند. فروری با دهها نشریه همکاری مستمر دارد، در ۱۹۸۷، جایزه بهترین کارتونیست مطبوعاتی هلند را از آن خود کرد. وی در سال های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ برنده جایزه بهترین کارتون سال هلند شد.
آثار استفان فروری در نمایشگاه های فردی ممتازی در موزه های آمستردام و روتردام عرضه شده و بیش از ۱۲ مجموعه از کاریکاتورهای وی به انتشار رسیده است.

پیتر فن استراتن (۱۹۳۵) Peter Vav Straaten

او فارغ التحصیل آکادمی هنرهای زیبای آمستردام است و از ۱۹۸۵ به طراحی مطبوعاتی اشتغال دارد. فن استراتن از نامدارترین طراحان سیاسی هلند است که آثارش به طور منظم در معتبرترین نشریات هلند از جمله Vry Nederland و بسیاری از روزنامه های این کشور به چاپ می رسد. همچنین فن استراتن از نمایشنامه نویسان برجسته هلند و از متفکرین شاخص این کشور است. او از جمله پرکاربردترین طراحان سیاسی هلند است که روزنامه ۵ اثر سیاسی را به چاپ می رساند.
فن استراتن جوایز بسیاری را در عرصه کارتون سیاسی و کارتون دنباله دار تصاحب کرده که از جمله می توان به جایزه ویژه مطبوعاتی در سال های ۱۹۴۴، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۴ اشاره کرد. همچنین در ۱۹۹۶ تقدیرنامه ویژه سلطنتی هلند برای فعالیت های ارزشمند فکری و هنری اش به وی داده شد. آثار پیتر فن استراتن در دهها مجموعه شخصی در سطح جهانی به چاپ رسیده است.

فرتیز مولر (۱۹۳۲) Fritz Muller

مولر فارغ التحصیل آکادمی هنرهای زیبای آمستردام است. او کارش را با طراحی تبلیغاتی و صفحه آرایی شروع کرد و به حق به شاخص ترین هنرمند کاریکاتوریست مطبوعاتی هلند تبدیل شد. علاوه بر معتبرترین نشریات هلند، آثارش زینت بخش نشریهPunch نیز بوده است.
مولر در ۱۹۶۸ طراحی مطبوعاتی را آغاز کرد و هم اکنون جنجال برانگیزترین طراح مطبوعاتی در هلند به شمار می رود.
آثارش از نظر فنی جایگاه ویژه ای در میان طراحی مطبوعاتی هلند دارد و علاقه فراوانش به ماشین آلات مکانیکی قدیمی و عتیقه غالبا در خدمت موضوعات سیاسی روز قرار می گیرد.
فریتز مولر در سال ۲۰۰۰ جایزه ویژه مطبوعات هلند intspotprijs را تصاحب کرد. وی همچنین از شاعران نامدار هلند نیز به شمار می رود و به عنوان Saxofonist نیز به اجرای کنسرت می پردازد. آثار مولر در مجموعه های متعددی منتشر شده است.

فریتز برند (۱۹۲۵)، برلین Fritz Behrendt

برند هنگامی که ۱۲ سال داشت، به همراه خانواده اش به علل سیاسی به هلند مهاجرت کرد. کارهایش از ۱۹۳۸ در نشریه کودکان به نام «مردم» به چاپ رسید. وی در ۱۹۴۵ از مدرسه هنر آمستردام فارغ التحصیل شد و طی سال های جنگ دوم جهانی به خلق و انتشار آثار ضدجنگ و ضد فاشیسم سرگرم بود. فعالیت های اجتماعی او نظیر تشکیل جبهه جوانان برای بازسازی پس از جنگ در یوگسلاوی و انتشار آثار سیاسی اش در برلین پس از جنگ از اقدامات به یادماندنی او هستند.
برند از ۱۹۴۹ تا کنون، به طور مستمر با مهم ترین مطبوعات هلند از جمله روزنامه های Het Parool (کلام) و De Telegraf در عین حال به شکل گسترده ای با نشریات متفاوتی در سایر کشورها از جمله: Punch، Der spiegd، New York Times و Time همکاری داشته است.
طرح های طنزآمیز برند به دلیل نمایش مستقیم و مقتدرانه اندیشه سیاسی وی قابل شناسایی اند. او در نمایشگاه های بسیاری در هلند و سایر کشورها شرکت کرده و توجه ویژه ای به سازماندهی و برگزاری منظم نمایشگاه ها در کشورهای اروپای شرقی داشته است.
فریتز برند مدال ویژه سلطنتی هلند را به خاطر فعالیت های اجتماعی و بشر دوستانه اش دریافت کرده است. وی در ۱۹۸۵، مفتخر به دریافت نشان جهانی بهترین کارتونیست سیاسی و مطبوعاتی از سازمان آمریکایی «طراحان مطبوعاتی» شد.
در سال ۲۰۰۰، او جایزه بهترین طراح مطبوعاتی را از سازمان ملل متحد دریافت کرد و در همان سال، ارزشمندترین نشان موجود در جهان مطبوعات را از سوی Karikad برلین برای بیش از نیم قرم فعالیت و کار برجسته اش دریافت نمود. تا کنون از آثار فریتز برند بیش از ۱۸ مجموعه به طور مستقل انتشار یافته است.

تهیه کننده : فرهاد فروتنیان
منبع : سایت هنر مقاومت

برای دیدن گالری آثار هنرمندان هلندی به لینک زیر مراجعه کنید.

yon.ir/9Nzkh

 

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر