بهرام صادقی

   ۲۶ آبان ۱۳۹۳    ۹:۰۰ ق.ظ    1772 بازديد   
0
   بدون دیدگاه

بهرام صادقي در کنار نويسندگاني چون گلشيري و احمد محمود از نويسندگان نسل دوم ادبيات داستاني ايران است که پس از هدايت، چوبک و علوي در صحنه ادبيات داستاني ايران ظهور کرد و با نوآوري‌هايي که به خصوص در داستان کوتاه انجام داد، داستان کوتاه را وارد قلمروي جديد و تجربه نشده‌اي از ادبيات معاصر ايران کرد.
تنها مجموعه داستان کوتاه صادقي يعني”سنگر و قمقمه‌هاي خالي” پس از گذشت يک دهه از نگارش داستان‌هاي اين مجموعه در سال 1349 براي اولين بار چاپ شد. صادقي در اين مجموعه داستان‌هاي خود را با استفاده از فرم‌ها و اشکال جديد روايت مي‌کند اما يکي از مهم‌ترين عناصر داستان‌هاي او که در بيشتر داستان‌ها تکرار مي‌شود طنز است که در لايه‌ها و اشکال مختلف در داستان‌ها نمود پيدا مي‌کند و همين عنصر طنز داستان‌هاي صادقي است که به آن‌ها خصلتي مدرن مي‌دهد چرا که همين عنصر طنز است که همزمان با شکل‌گيري رمان و ادبيات داستاني به يکي از مهم‌ترين عناصر اين گونه ادبي تبديل شده و شايد وجه مميزه آن نسبت به ديگر گونه‌‎هاي پيشين ادبيات باشد.

به همين دليل تاريخ ادبيات داستاني در «دون کيشوت»، «پانتا گروئل» و «تام جونز» با طنز است که رقم مي‌خورد و از ادبيات کلاسيک و نمايش‌نامه‌‎هاي تراژدي يونان فاصله مي‌گيرد. اما همانطور که گفته شد صادقي طنز را در لايه‌هاي مختلف داستان به کار مي‌گيرد. طنز در ادبيات داستاني ما پيش از صادقي نيز به خصوص در برخي آثار هدايت تجربه شده. اما طنز صادقي بر خلاف هدايت که در برخورد با موضوع شکل مي‌گرفت خصلتي کاملا زباني دارد و در روايت داستان شکل مي‌گيرد و همچنين بر آن اثر مي‌گذارد. از اين رو طنز صادقي ماهيتي فلسفي پيدا مي‌کند و بر زندگي کاراکترهاي داستان اثر مي‌گذارد.

http://d.gr-assets.com/books/1269131013l/180027.jpg

در داستان «با کمال تاسف» کاراکتر اصلي داستان در روزنامه آگهي فوت خود را مي‌خواند و اين آگهي که با اشتباه چاپي در روزنامه درج شده موضوع اصلي داستاني مي‌شود که در آن صادقي حتي مرگ را هم موضوع طنز خود مي‌کند، کاراکتر در مجلس ترحيم خود شرکت مي‌کند و از اين طريق صادقي آيين و مراسم تدفين را را به مضحکه‌اي تمام عيار تبديل مي‌کند که در آن «آقاي مستقيم» در مجلس ترحيم خود آدامس مي‌جود و سخنراني مي‌کند. طنز داستان‌هاي صادقي متنوع است و او از بازي کردن با نام کاراکترهايش تا ايجاد طنز با استفاده از عنوان داستان يا شوخي با نويسنده و مرگ، همه و همه را موضوعي براي نگاه پرسش‌گر خود مي‌داند.

علاوه بر طنز داستان‌هاي صادقي عناصر ديگري از ادبيات مدرن و حتي پست مدرن را نيز دارند. در داستان «کلاف سر در گم» که در مغازه عکاسي اتفاق مي‌افتد شخصيت داستان که براي گرفتن عکس آماده شده خود آمده با وضعيتي مبهم روبرو مي‌شود، عکس خود را پيدا نمي‌کند اما عکاس سه عکس که هر کدام شباهتي تام با او دارند پيش روي او مي‌گذارد اما هيچ کدام از عکس‌ها مال او نيست… ابهام به کار گرفته شده در اين داستان از جنس وضعيت‌هايي است که در داستان و رمان‌هاي پست مدرنيستي تجربه مي‌شود زيرا چند جواب ممکن براي يک پرسش وجود دارد و سوال به دليل سادگي و وضوح بيش از حد بي‌جواب مي‌ماند.

بهرام صادقی

بهرام صادقی در ۱۸ دی ۱۳۱۵ در نجف‌آباد به دنیا آمد. او تا سال ۱۳۳۴ در اصفهان زندگی کرد و سپس برای ادامه تحصیل در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، به تهران سفر کرد.

از سن بیست سالگی هم‌ زمان با تحصیل در رشتهٔ پزشکی، داستان‌هایش را در مجلات ادبی به چاپ می‌رساند. وی پس از سی سالگی کمتر می‌نوشت. اولین داستان کوتاه‌اش وقتی بیست سال سن داشت منتشر شد و «ملکوت»، تنها داستان بلندش، را در بیست و پنج سالگی منتشر کرد. برخی منتقدان ملکوت را با رمان بوف کور صادق هدایت مقایسه می‌کنند.

مجموعه داستان «سنگر و قمقمه‌های خالی»، داستان بلند «ملکوت» و چند داستان کوتاه پراکنده، کل آثار او را تشکیل می‌دهند. همین دو کتاب چاپ شده آن‌قدر بود که او را از بزرگ‌ترین داستان نویسان معاصر ایران و صاحب سبکی پیشرو بدانند. بهرام صادقی در شامگاه دوازدهم آذر ۱۳۶۳ به دلیل ایست قلبی در منزلش در تهران درگذشت.

از منظر صاحب نظران

گلشیری در آن مراسم فوت بهرام صادقی را یکی دیگر از بازیهای عجیب و شوخی‌های متفاوت صادقی می‌خواند و می‌گوید : او همچنان دارد با ما شوخی می‌کند. من می‌دانم که این هم یکی از شوخی‌های اوست.
خسرو گلسرخی می‌گوید: «نوشته‌های بهرام صادقی کارنامة دو دهه از تاریخ زندگی اجتماعی ما است.

آثار

سنگر و قمقمه‌های خالی ناشر کتاب زمان (۱۳۴۹)
ملکوت – تنها داستان بلند بهرام صادقی
وعده دیدار با جوجو جیتسو

آثار درباره بهرام صادقی

محمدرضا اصلانی، «بهرام صادقی: بازمانده‌های غریبی آشنا» (انتشارات نیلوفر، ۱۳۸۴)
حسن محمودی «خون آبی بر زمین نمناک؛ در نقد و معرفی بهرام صادقی»، نشر آسا، ۱۳۷۷

روزنامه ابتکار – ویکی پدیا

0
ارسال به شبکه های اجتماعی خارجی :

ارسال به شبکه های اجتماعی ایرانی :
ارسال به فیس نما   ارسال به کلوب   ارسال به هم میهن   ارسال به افسران  
لینک کوتاه شده این نوشته :
http://shirintanz.ir/?p=6258

مدیر

درباره نویسنده ()

سلام، من مدیر سایت شیرین طنز هستم، مهندسی نرم افزار کامپیوتر دارم و از علاقه مندان به طنز و کاریکاتور.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

برو به ابتدای صفحه
لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران