menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سید مسعود شجاعی طباطبائی

اقدامات مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با محوریت داعش و شهدای مدافع حرم

خبرگزاری شبستان: شجاعی طباطبایی گفت: از ۲۹ مرداد تا ۲۹ آبان مصادف با آخر ماه صفر آثار فاخر با موضوع مدافعان حرم به طور مرتب در حوزه هنری رونمایی می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، کاریکاتوریست و گرافیست در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی با محوریت داعش و شهدای مدافع حرم در دستور کار دارید به خبرنگار شبستان گفت: ما در حوزه کارتون و کاریکاتور یک مسابقه با عنوان داعش به شکل بین‌المللی ۲ سال پیش برگزار کردیم که بازخورد خوبی داشت و در دنیا مورد استقبال قرار گرفت. به عنوان مثال در یک روز ۴ خبرنگار از ۴ کشور غربی در فضای نمایشگاهی حضور یافتند و خواستار مصاحبه شدند. آنها فقط برای حضور در این نمایشگاه به اینجا آمده بودند.

شجاعی طباطبایی با اشاره به انتشار کتاب مسابقه داعش در حوزه کارتون و کاریکاتور عنوان کرد: این مسابقه در فضای مجازی هم خوب دیده شد و برای داعش خیلی سنگین بود. نفر دوم مسابقه یعنی آقای هادی اسدی را تهدید به مرگ کردند. جایی که دشمن کم می آورد تهدید به مرگ می کند که این نشاندهنده ضعف، زبونی و عصبیت است. کتاب مسابقه داعش را می توانید از روی سایت هنر مقاومت دانلود کنید. قایل به این هستیم که اتفاقات اینچنینی در جایی که امکانش هست باید دیده شود. کاری که آقای هادی اسدی از ابوبکر بغدادی ارایه داد، هزاران بار توییت شد. ما اخبار را منعکس می کردیم . به هر شکل در آن مقطعی که نمایشگاه به شکل مجازی هم برپا بود، بازدید خیلی زیاد بود. ما سریع فایل پی دی اف کتاب را روی سایت هنر مقاومت اسلامی گذاشتیم. برخی انتقاد کردند که چرا این کار را کردید ،کتاب باید فروخته شود اما ما معتقدیم این کارها باید عرضه شود تا دیده شود. کاریکاتور یک هنر معترض و افشاگر است و به هر جهت باید دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که به مرکز آمدم و مسئولیت تجسمی را به عهده گرفتم، یکی از مسایلی که به طور جدی پیگیر آن هستم، شهدای مدافع حرم است. در حال برقراری ارتباط با خانواده شهدای مدافع حرم در سراسر ایران هستیم. رایزنی ها در این زمینه صورت گرفته است. برخی از شهدای مدافع حرم همچون شهید همدانی از شهدای شاخص و مطرح هستند. برخی شهید همدانی را متعلق به اقلیم خاصی می دانند اما ما می گوییم شهید همدانی متعلق به جهان اسلام است. تندیس بسیار خوبی از شهید همدانی ساخته شده است که هم در موزه دفاع مقدس ارایه می شود و هم در فضاهای دیگر که در حال حاضر پیگیر ارتباط با آنها هستیم.

سید مسعود شجاعی طباطبائی

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: فضایی روبروی درب اصلی حوزه هنری است که آن را برای کار جدیدمان در نظر گرفتیم. از روز یکشنبه ۲۹ مرداد تا ۲۹ آبان مصادف با آخر ماه صفر در این مکان به طور مرتب رونمایی از آثار فاخر با موضوع مدافعان حرم را خواهیم داشت. یک فضای هنر مفهومی هم در کنار آن طراحی شده است که آن فضا خالی نباشد. در حال حاضر در حال شناسایی شهدای مدافع حرم هستیم تا ببینیم هر استان چند شهید دارد. به عنوان مثال اردبیل یک شهید و کهگیلویه و بویراحمد ۶ شهید مدافع حرم دارد. هر چقدر برای این عزیزان کار کنیم باز هم کم است. الان که شرایط فراهم است در حال انجام کارهای خوب و شاخص در این حوزه هستیم. شهدای مدافع حرم مانند شهید همدانی و بیضایی را می خواهیم به شکل تصویرسازی هم کار کنیم. صحبت هایی شده است و در تلاشیم که عکس این شهدا را روی جلد دفترهای بچه ها چاپ کنیم و در پشت دفتر هم ۴ خطی در مورد شهید توضیح داده شود.

شجاعی طباطبایی بیان کرد: تمام تلاشمان این است با بضاعت و توانمندی موجود در عرصه تجسمی که خوشبختانه محدود به مرکز هم نیست، کارهایی را انجام دهیم. امروزه در تمام استان ها در عرصه تجسمی با توانمندی های بالایی روبرو هستیم. همین امروز با هنرمندی از بوشهر صحبت می کردم که کار فاخری به من ارایه کرد. کار، طراحی از شهید حججی بود. من به ایشان گفتم که در کنارش نماد و المان مذهبی نیز به کار ببرد و چون قطع کارش A3‌ بود، خواستم در قطع بزرگتری کار را ارایه دهد. آرش فروغی در لرستان یک کار فاخر از شهید همدانی انجام داده است. از این دست کارهای فاخر کم نیست و انشاءالله این آثار به تدریج رونمایی و ارایه می شود و به شکل های مختلف کاربردی خواهد شد. ما باید به اتفاقاتی که جنبه تولید دارد، ورود پیدا کنیم ،به عنوان مثال باید تی‌شرت هایی با عکس شهدا چاپ شود.

وی با اشاره به مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش اظهار داشت: این مسابقه ۲ سال پیش برگزار شد. امسال طرحی را ارایه کردیم. بحث تروریسم مطرح است اما هنوز برای عنوان به نتیجه نرسیدیم. ما عنوان افول تروریست را مطرح کردیم و در حال حاضر در مورد عنوان مسابقه در حال گفت و گو هستیم. ۲ اتفاق بزرگ رخ داده است. یکی آزادسازی حلب و دیگری موصل. داعشی که داعیه شام تا عراق را داشت، امروزه از عراق بیرون رفته است و در حال بیرون روی از سوریه است. زمانی فقط ۱۵ درصد سوریه دست نیروهای سوری بود اما الان ۶۵ درصد سوریه آزاد شده است.

این کاریکاتوریست تصریح کرد: این توفیق را داشتم در کنار رزمندگان مدافع حرم قرار بگیرم. مردم رنج دیده ای را دیدم که صدمات عجیب و وحشتناکی دیده اند. در حلب حضور یافتم و مردم را دیدم و عکس گرفتم. من نسبت به این اتفاق حس دلی دارم.نسبت به این قضایا باید دوباره واکنش جدی صورت گیرد. این بار بحثی که مطرح می کنیم، زوال تروریست است. مسابقه داعش امسال برگزار می شود. طرح مصوب شده است و منتظریم عنوانش را به نتیجه برسانیم تا فراخوان آن را اعلام کنیم.

گفتگو از مریم داوری

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر