menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

افشای هویت اصلی گروهک تروریستی داعش در تحلیلهای کاریکاتوریستها

برگزارکنندگان مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش در تازه‌ترین نشست خبری خود، از حضور تعدادی از شرکت‌کنندگان خارجی با نام مستعار به دلیل خطر داعش خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش در نشست خبری این رویداد که روز یکشنبه سوم خرداد ماه 94 در مجتمع فرهنگی هنری اسوه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه این رویداد هنری توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج با همکاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری برگزار خواهد شد، توضیح داد: به واسطه اتفاقاتی که گروهک تروریستی داعش در منطقه خاورمیانه به وجود آورد، ایده برگزاری این جشنواره در ذهن ما ایجاد شد و به همین منظور تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای را با موضوع «داعش» برگزار کنیم که بتواند به نوعی نمایش‌دهنده جنایات این گروهک تروریستی باشد.

سید مسعود شجاعی طباطبائی

سید مسعود شجاعی طباطبائی

هنرمندانی که با اسم مستعار شرکت کردند

وی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقه بین‌المللی کاریکاتور داعش توضیح داد: بسیاری از سایت‌های تخصصی معتبر کاریکاتور دنیا برای حضور در این رویداد مهم، مشارکت داشتند. ضمن اینکه سایت «برزیل کارتون» از مهمترین و موثرترین سایت‌های کاریکاتوری بود که نسبت به انتشار فراخوان این مسابقه در منطقه آمریکای لاتین تلاش زیادی را انجام داد.

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار ارسال شده به دبیرخانه مسابقه، گفت: یک هزار و ۷۲ اثر از ۴۳ کشور دنیا به دبیرخانه مسابقه رسید که از این تعداد ۲۰۲ هنرمند ایرانی بیشترین سهم را در حوزه آماری این مسابقه برخوردار بودند. بعد از هنرمندان ایران نیز کاریکاتوریست‌های کشورهای اندونزی، برزیل، چین و ترکیه به ترتیب بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشتند که من، محمدحسین نیرومند و مازیار بیژنی داوری آثار را انجام دادیم. البته خیلی از هنرمندان خارجی به واسطه احساس عدم امنیت، با اسم مستعار در این مسابقه شرکت کردند. حتی کشوری مانند لبنان که دارای ثبات سیاسی است، به واسطه نفوذ داعش در این کشور، باز هم با این مشکل مواجه بود و هنرمندانشان کمتر حاضر شدند که با اسم واقعی خود در مسابقه شرکت کنند.

جوایزی که کاریکاتوریست ها می برند

شجاعی طباطبایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به چاپ کتاب جشنواره نیز گفت: تمامی کارهای مربوط به انتشار کتاب جشنواره انجام شده و هم‌اکنون در مرحله چاپ قرار دارد که بر این اساس تصمیم داریم در روز نهم خرداد ماه همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه این مسابقه، در فرهنگسرای ارسباران از کتاب مسابقه نیز رونمایی کنیم. در مورد میزان جوایز هم اگر بخواهم اشاره‌ای داشته باشم، باید بگویم که رتبه اول تا سوم مسابقه از جوایز هزار و ۵۰۰ دلاری تا ۷۰۰ دلاری برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه ما علاوه بر اهدای این جوایز، جوایز ویژه ۵۰۰ دلاری را نیز برای تعدادی از کارهایی که شایستگی تقدیر دارند در نظر گرفته‌ایم که در روز اختتامیه به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به حضور پررنگ هنرمندان ایرانی در این دوره از مسابقه، توضیح داد: هنرمندان ایرانی تمامی جوایز این مسابقه را درو کردند و می‌توان گفت غیر از یک یا دو مورد، بقیه هنرمندان برگزیده ایرانی هستند. شما چنین اتفاقی را می‌توانید در رویدادهای بین‌المللی کاریکاتور در دنیا نیز ببینید. امروزه کیفیت آثار هنرمندان ایرانی به نقطه‌ای رسیده که حضور هنرمندان ایرانی اعتباری برای آن رویدادهاست و اغلب سایت‌های معتبر کاریکاتور دنیا، فراخوان جشنواره‌های خود را به فارسی نیز ترجمه می‌کنند.

کاریکاتوریست باید سیاستمدار باشد

این کاریکاتوریست در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در کاریکاتورهای سیاسی، هنرمند دنبال این است که مخاطب را به تفکر وادارد. کاریکاتوریست در این نوع کاریکاتور علاوه بر اینکه باید با وظایف هنری خود آشنا باشد باید با چم و خم مسائل سیاسی نیز آشنایی داشته باشد، چرا که تحلیل‌های کاریکاتوریست‌ها می‌تواند در جهت افشای هویت اصلی گروهک تروریستی چون داعش کمک کند.

وی افزود: وقتی ولیعهد قطر را در فهرست حمایت‌کنندگان از داعش برای طراحی پرتره فراخوان مسابقه بین‌المللی کاریکاتور داعش قرار دادیم، چند بار از سفارت قطر تماس گرفتند که این عنوان را حذف کنیم، اما جواب ما روشن بود زیرا پشتیبانی‌ای که قطر از داعش داشت، واضح است. آنها حتی می‌خواستند در حوزه‌های دولتی وارد کار شوند، اما ما بر این باوریم که کاریکاتور سیاسی یک مفهوم افشاگرانه را دنبال می‌کند. بنابراین وظیفه هنرمند این است که نقاط چرکین را پیدا کند و با زبان طنز به آن بپردازد.

مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش

رایزن هایی که همکاری نمی کنند

شجاعی طباطبایی در بخش پایانی صحبت‌های خود با انتقاد از رایزن‌های فرهنگی سفارتخانه‌های کشورمان در کشورهای خارجی، تصریح کرد: متاسفانه رایزن‌های فرهنگی غیر از یکی دو مورد رغبت چندانی برای برگزاری این نمایشگاه در کشورهای خارجی نداشتند، زیرا فکر می‌کنند برگزاری این نمایشگاه برایشان دردسر ایجاد می‌کند و این موضوع بسیار مهمی است که کاری هم نمی‌توان برای آن انجام داد. ما حتی در دوره‌ای آمدیم و نمایشگاه‌‌هایی را با موضوع «فلسطین» در گردهمایی رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف در ایران برگزار کردیم، اما هیچ رایزن فرهنگی داوطلب نشد که این کارها را در کشورهای دیگر به نمایش بگذارد.

محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس نیز در این نشست خبری گفت: آثار منتخب این مسابقه در سه محل فرهنگسرای بهمن، ارسباران و مجتمع فرهنگی هنری اسوه به نمایش درخواهد آمد. ما از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تعاملاتی داشتیم که بتوانیم اگر شرایط اجازه داد، تعدادی از این آثار را در کشورهای خارجی نمایش دهیم. البته تاکنون برگزاری نمایشگاه این مسابقه بین‌المللی در کشورهای سوریه، عراق و لبنان قطعی شده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر