menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نمایش طنز

اصفهان پایتخت اجرای تئاتر طنز کشور می شود

اصفهان در سال جدید با ورود بخش خصوصی به عرصه هنر، پایتخت اجرای تئاتر طنز کشور خواهد شد و اجرای نمایش به صورت گسترده در اماکن عمومی، تاریخی، گردشگری، هتل‌ها و سفره‌خانه‌ها این شهر صورت می‌گیرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، امروزه هنر تئاتر در بین مردم نسبت به چند دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است، استان اصفهان نیز با دارا بودن پیشینه تاریخی در این عرصه یکی از بزرگان تئاتر در زمینه طنز و کمدی محسوب می‌شود.

اصفهان از دیرباز با وجود هنرمندانی چون ارحام صدر، ناصر فرهمند، نصرالله وحدت و غیره توانسته خود را در بین افرادی که سبک طنز و کمدی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، جایگاه ویژه‌ای کسب کند. همین امر سبب شد تا امروز برای بار دیگر این استان مهد شکوفایی و رونق مجدد این ژانر هنری در ایران باشد.

حسینعلی آقائیان‌زاده؛ معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره تبدیل این استان به مرکز تئاتر طنز ایران گفت: تئاتر طنز در اصفهان هم پیشینه‌ای طولانی دارد و هم در این حوزه صاحب سبک است، به همین منظور برنامه‌هایی را برای اجرا در سال ۹۵ مد نظر داشته‌ایم تا بتوانیم در این عرصه نیز پیشگام باشیم.

اصفهان پایتخت تئاتر طنز کشور می‌شود
وی با اشاره به احیای انجمن نمایش استان اصفهان افزود: انجمن نمایش اصفهان با ترکیبی جدید از یک ماه پیش آغاز به کار کرد که تعداد اعضای آن بالغ بر ۷۰۰ نفر است به علاوه اینکه شهرستان‌های استان نیز به صورت جداگانه دارای انجمن بوده و زیر نظر انجمن نمایش استان فعالیت می‌کنند.

آقائیان‌زاده تاکید کرد: در سال گذشته استان اصفهان ۳۰۰ کار تولیدی در سطح شهر داشته و اکنون نیز سیاست ما بر این است که اصفهان در سال جدید پایتخت اجرای تئاتر طنز کشور شود و به صورت گسترده در اماکن عمومی، تاریخی، گردشگری، هتل‌ها و سفره‌خانه‌ها اجرای نمایش را داشته باشیم.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ارتباط با برنامه‌های انجمن نمایش استان اظهار داشت: برگزاری جشنواره تئاتر طنز که با همکاری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اجرا خواهد شد، اجرای عمومی تئاتر طنز در سطح شهر و به ویژه در تماشاخانه‌های محلی، به‌کارگیری بخش خصوصی در این عرصه و غیره از جمله برنامه‌های این انجمن است.

وی با اشاره به اجرای تئاتر عروسکی گفت: در نظر داریم همراه با تئاتر طنز، تئاتر عروسکی را نیز در بین مردم رواج دهیم و به‌گونه‌ای در تمامی شاخه‌های هنر نمایش چون تئاتر عروسکی، تئاتر خیابانی، اجراهای عمومی و غیره شاهد رشد باشیم.

آقائیان‌زاده درباره اجرای تئاترهای خیابانی در سطح شهر اصفهان بیان کرد: اکنون تئاتر خیابانی در مکان‌های تاریخی چون پل خواجو، ۳۳ پل و غیره اجرا می‌شود ولی اگر همان تئاتر خیابانی دارای سکوی ثابتی برای اجرا باشد بازدهی بیشتری خواهد داشت که برای این کار باید با میراث فرهنگی هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

راه‌حل مشکل کارگردانان تئاتر همکاری با انجمن‌های نمایشی است
به گفته معاون هنری سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در تئاتر خیابانی قالب کار به گونه‌ای است که نمایش کوتاه و دارای پیام با مضامین اجتماعی و فرهنگی می‌باشد و کار به شکلی نیست که صرفا بتوان آن را در ژانر طنز اجرا کرد البته اداره ارشاد استان اصفهان، محدودیتی برای تئاتر خیابانی قائل نمی‌شود.

این در حالی است که کارگردان‌های حوزه تئاتر خیابانی همیشه از مشکل تکراری بودن موضوعات نمایش، تقلیدی بودن اجراها و به‌ویژه گرفتن مجوزهای لازم برای اجرا گله‌مند بوده‌ و راه‌حل رهایی از این معضلات را همکاری بیشتر انجمن‌های نمایشی و اداره ارشاد دانسته تا آن‌ها را در جهت تولید اثرات بهتر یاری نمایند.

آقائیان‌زاده با اشاره به استقبال مردمی از هنر نمایش تصریح کرد: ما در سال‌های اخیر به صورت مرتب در اصفهان اجرای تئاتر را داشته و هر سالن در هر شب اجرا داشته است، این امر نشان دهنده آن است که هم مردم استقبال خوبی از تئاتر داشته‌اند و هم هنرمندان عرصه نمایش تمایل بیشتری برای اجرا دارند.

وی افزود: با توجه به استقبال مردم می‌توان گفت ما اکنون با مشکل کمبود سالن مواجه هستیم و مشکلات ما بیشتر سخت‌افزاری است تا نرم افزاری. البته برای تئاتر نیاز به سالن بزرگ نداریم و سالن‌ها اصولا متناسب با نمایش‌هایی که اجرا می‌شود در اختیار گروه تئاتر قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است برای تئاترهایی که مخاطبان بیشتری دارند سالن‌های مناسبی چون مجموعه باغ نور، سالن رودکی، سالن نگین و سالن کوثر در دسترس است.

بخشی از سینما فلسطین به تئاتر اختصاص می‌یابد
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از اختصاص دادن بخشی از ساختمان سینما فلسطین برای اجرای تئاتر خبر داد و گفت: سینما فلسطین تا چند هفته آینده افتتاح خواهد شد و قرار است بخشی از آن در اختیار هنرمندان عرصه تئاتر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: راه برون رفت از مشکل کمبود سالن‌های اجرای تئاتر در استان اصفهان این است که بخش خصوصی در این حوزه ورود پیدا کند تا بتوان سالن‌هایی را هرچند کوچک در تمام محلات استان آماده بهره‌برداری کرد.

آقائیان‌زاده ادامه داد: تمرکز ما روی ورود به تماشاخانه‌های محلی است که زیر نظر بخش خصوصی اداره می‌شود و ما به افرادی که آمادگی لازم جهت تعبیه مکان‌های مناسب برای اجرای نمایش هستند، مجوز خواهیم داد یا برای تبدیل سالن‌های حاضر که ظرفیت کمی را در خود جای می دهند به سالن‌های بزرگ‌تر، همکاری لازم را خواهیم داشت، همچنین به افرادی که تمایل به همکاری دارند مجوز تماشاخانه‌های محلی خواهیم داد تا بتوانند هم در آن مکان اجرای نمایش داشته باشند و هم برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

وی با ذکر این نکته که قبلا فراخوانی مبنی بر کشف استعدادهای جدید و مردمی که علاقه‌مند به همکاری در حوزه‌های مختلف تئاتر هستند، داده شده است، گفت: این فرخوان هم روی سایت اداره ارشاد استان اصفهان گذاشته شد و هم به آموزشگاه‌ها و انجمن‌های مرتبط ارسال شد و در سطح عمومی اطلاع‌رسانی شد تا از عموم مردم و علاقه‌مندان استفاده شود.

هنر نمایش بار دیگر جان می‌گیرد
هنر اجرای نمایش از زمان‌های قدیم با وجود شخصیت‌هایی چون حاجی فیروز و عمو نوروز، مبارک وغیره که دارای وجهه تاریخی نیز هستند در عقاید و باورهای مردم رخنه کرده و تاثیر به‌سزایی در رشد تئاتر داشته است.

اکنون نیز برای احیای این شخصیت‌های تاریخی و جان گرفتن پیشینه تاریخی هنر نمایش در اذهان انجمن نمایش استان اصفهان برنامه‌های متنوع و سطح بالایی را آماده کرده و به اجرا خواهد گذاشت.

آقائیان‌زاده بیان کرد: از افرادی که در این عرصه پیشکسوت هستند یا پیشنهاداتی دارند درباره احیای تئاتر قدیمی و سنتی طنز استان اصفهان، استقبال شده و از نظریات‌شان استفاده خواهد شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اولویت کاری ما تقویت تشکل‌های مردمی در حوزه هنر به ویژه هنر نمایشی است که قدم اول آن با به‌کارگیری مجدد انجمن نمایش شکل گرفت و تقویت آن‌ها سبب رونق تئاتر و قوی‌تر شدن نمایشنامه‌ها برای تولید آثار فاخر و ماندگار می‌شود، همچنین ورود و توجه بخش خصوصی در حوزه تئاتر استان اصفهان و فعال کردن تعداد بیشتری از تماشاخانه‌های محلی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه نیز می‌تواند مقدمات پیشرفت روز افزون باشد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر