menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اسماعیل حیدری

اسماعیل حیدری ؛ طنزپردازی که حتی به مرگ هم لبخند زد

اسماعیل حیدری طنزپیشه، هنرمند و گوینده کمدی آذربایجان، که سال های سال با خاطره گویی های طنزگونه خود، خاطر مردم را شاد کرده و خنده را بر چهره های آنها نشاند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایرنا، این هنرمند طنزپرداز مراغه ای سال ۱۳۲۸ در خانواده ای از طبقه متوسط جامعه در مراغه چشم به جهان گشود و با طنزپردازی های استادانه و هنرمندانه خود، شاد زیستن در هر شرایطی را به مردم دیارش آموخت.
اجراهای به یادماندنی این هنرمند گوینده و خاطره گوی توانای کشورمان در شهرهای مختلف پس از گذشت سال ها هنوز در یادها مانده و فراموش شدنی نیست.
این هنرمند با مهارت و هنر گویندگی و استندآپ کمدی و طنز گونه خود همراه با صدای ماندگار در هر خطه از ایران، لحظاتی شاد و مفرح برای مردم آفرید و مردم از هر قشری، عاشق صدا و هنرش بودند.
برنامه های هنری اجرا شده توسط اسماعیل حیدری در طول سال های گذشته همواره مملو از طنزهایی با مضامین نقد وضعیت فرهنگی، اجتماعی و گاه سیاسی موجود کشورمان بود که با زبانی عامه پسند و هجوی آمیخته به آموزه ها بود.
اجراهایی که بیشتر آن به زبان ترکی با چاشنی انتقادهایی ماهرانه، دل هر بیینده و شنونده ای را مجذوب سخنان و گویش های طنز این هنرمند مردمی می کرد.

وی یکی از معدود افرادی بود که با استفاده از زبان طنز به بیان ویژگی های روزمره زندگی مردم و فولکلور منطقه آذربایجان می پرداخت و آن را در آثار خود به تصویر می کشید.
مرحوم حیدری در یکی از بخش های برنامه های خود در وصف آذربایجان این چنین اظهار کرد:’هر شهری را با هنر و صنعتش معرفی می کنند؛ ولی مردم آذربایجان را با غیرتش می شناسند.’
او در طول این سال ها با سفر به نقاط مختلف کشور، بیشتر در بین مردم عادی، قشر متوسط و پایین جامعه، هنر خود را برای شاد کردن و شاد زیستن مردمش به تصویر می کشید.
مهارت خاص این هنرمند گوینده، زمینه ای برای جذب مخاطبان و طرفداران هنر خود از سراسر شهرهای کشور شد و این را مرهون روحیه طنزپردازانه و هنرمندانه اش باید دانست.
این هنرمند نام آشنای خانواده های ایرانیان در هر نقطه ای از کشور که برای کمک های خیریه برنامه ای شاد نیاز بود، پیشقدم بوده و هنر طناز و شیوای خود را برای آن صرف می کرد.
اجراهای به یاد ماندنی چون سفر مشهد، کارمند و برنامه های خاطره گویی در شهرهای مختلف کشور از جمله تبریز، کرج و سایر نقاط این مرز و بوم آمیخته با هنر طنزپردازی و دابسمش های زیبا و خلاقانه وی است.
این هنرمند توانای عرصه طنز کشورمان در آخرین اجراهای خود در یک ماه اخیر در زادگاهش مراغه، اجراهای زیبای خود را برای قشر نیازمند جامعه و معلولان این دیار ایفا کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه درباره این هنرمند خطه آذربایجان گفت: مهم ترین ویژگی وی، استفاده از زبان طنز برای به تصویر کشیدن فرهنگ و ویژگی های فولکلوریک این منطقه و نیز مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز بود.
احمد دادرس فیاض افزود: مرحوم اسماعیل حیدری، با هنر خود در طول سال ها در قالب اجرای برنامه های طنز وارد جریان زندگی روزمره اقشار مختلف مردم شد.
وی اضافه کرد: مردمی بودن این هنرمند، از جمله خصوصیات بارزی است که محبوبیت این استاد و هنرمند عرصه طنز کشورمان را موجب شده است.
به عبارتی بهتر، او در طول این سال ها به همگان یاد داد و نشان داد که می توان به مرگ هم لبخند زد.
اسماعیل حیدری که آن را می توان به حق استادی در زمینه طنزپردازی عصر حاضر دانست در سن ۶۸ سالگی پس از سالها تلاش در عرصه هنر، در بیمارستانی در کرج خاطره اش به یادها پیوست.
به گزارش ایرنا، آیین تشییع این هنرمند عرصه طنز کشورمان صبح سه شنبه با حضور مسئولان و مردم دوستدار فرهنگ و هنر آذربایجان در گلشن زهرای مراغه برگزار و پیکر این استاد هنر در قطعه هنرمندان این شهرستان به خاک سپرده شد.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**تنظیم:عیسی عطاپور** انتشار: رستگار
انتهای پیام /

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر