menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

احمد آقا قلی زاده: قدرت کاریکاتور در جامعه بالاتر از سایر هنرهاست

احمد آقا قلی زاده با بیان آنکه قدرت کاریکاتور در پرداختن به موضوعات روز جامعه بالاتر از سایر هنرهاست ادامه داد: هنگامی که کاریکاتور موضوعات را به سخره می‌گیرد هیچ هنری نمی تواند به این اندازه تاثیرگذار باشد. در این میان هرچند فهم گرافیک با توجه به عناصر هنری که در آن استفاده می‌شود، کمی دشوارتر از کاریکاتور است اما می‌تواند برای بیان موضوعات روز جامعه موثر باشد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، گرافیک به عنوان هنری که ابعاد تبلیغاتی دارد می‌تواند با توجه به موضوعات روز جامعه هدفمند عمل کند از این روست که بسیاری از طراحان در زمان‌های مختلف، همسو با موضوعات روز جامعه خود، در صدد تولید اثر بر می‌آیند. زمان حال، نیز از این امر مستثنی نیست و تولید هنرمندان ادامه دارد و می‌تواند تاثیر خوبی در جامعه داشته باشد.

در این میان نمی‌توان از تاثیر کاریکاتور که هنری است طناز و معترض چشم پوشی کرد. کاریکاتوریست ها زودتر از همه هنرمندان عرصه تجسمی می‌توانند نسبت به موضوعات روز جامعه موضع بگیرند.

احمد آقا قلی زاده هنرمند طراح گرافیک معاصر از هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری است. او با اشاره به آنکه در موقعیت و شرایط کنونی شاهد آن هستیم که کاریکاتور با توجه به سادگی که در خلق اثر به کار می‌گیرد به موضوعات روز جامعه ورود پیدا کرده گفت: قدرت کاریکاتور در پرداختن به موضوعات روز جامعه بالاتر از سایر هنرهاست. چراکه وقتی موضوعات را به سخره می‌گیرد هیچ هنری نمی تواند به این اندازه تاثیرگذار باشد. بخصوص این مهم که کاریکاتور بر خلاف هنرهایی مانند نقاشی یا گرافیک، با سرعت بیشتری امکان تولید و خلق دارد. درواقع سرعت عمل هنرمندان کاریکاتور در خلق اثر بیش از سایر هنرهاست و درعین حال برقراری ارتباط با مخاطب نیز بیشتر و قابل فهم‌تر است.

او ادامه داد: کاریکاتور این امکان را دارد تا در مطبوعات منتشر شود و تاثیر آن بیشتر خواهد بود و باید این کار را تقویت کرد. این درحالی است که فهم گرافیک با توجه به عناصر هنری که در آن استفاده می‌شود، کمی دشوارتر از کاریکاتور است. کاریکاتور همه فهم است و می‌تواند مورد استفاده تمام اقشار جامعه قرار گیرد. گرافیک نیز این امکان را دارد تا در ایستگاه‌های مترو به نمایش درآید و از آنجایی که در جامعه همه نوع قشر فعال است می‌توان با پرداختن به هنرهای مختلف، نیاز و خواسته مخاطبان متفاوت را تامین کرد.

این هنرمند تصریح کرد: آثاری که در حوزه گرافیک و کاریکاتور با موضوعات روز خلق می‌شوند می‌تواند توسط مخاطبان داخلی و بین‌المللی درک شوند. حتا این آثار می‌توانند در سطح جهانی مطرح شوند چراکه به لحاظ تکنیک و موضوع قابل دفاع هستند.

آقا قلی زاده خاطرنشان کرد: در آثار گرافیکی که از عکس استفاده می‌شود به دلیل سرعت عمل هنرمند در خلق اثر، شاهد استفاده از عکس هستیم و در اثاری که از فرم و رنگ استفاده شده شاهد حضور پررنگ ترکیب بندی هستیم. در آثاری که موضوع توسط هنرمند به چالش کشیده می‌شود و بیان سمبلیک از موضوع ارائه می‌دهد، قطعا شاهد اثری تاثیرگذارتر خواهیم بود.

او افزود: گرافیک در مخاطبان بسیار تاثیرگذار است و زمانی این تاثیرگذاری بیشتر خواهد بود که این آثار دیده شود. باید آنرا تکثیر و در مکان‌های مختلف به نمایش گذاشت. حتا باید در کشورهای مختلف نیز به نمایش درآیند. می‌توان نمایشگاه های مختلف را در مکان‌های مختلف از نماز جمعه گرفته تا پارک شهر و محل عبور و مرور مردم برپا کرد. تا آثار دیده شوند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر