menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

آرش شفاعی

آرش شفاعی : اگر نامی از بچه های عرصه طنز می شنویم فقط با همت خودشان است

ممکن است، فردی مطلبی را در مجلسی بخواند که همگان خوششان آید ودر مجلسی دیگر همان مطلب خوانده شود که به مزاج آن ها خوش نیاید و چون قانون و روند کلی در نظارت بر متون ادبی وجود ندارد باعث شده تا هر مسئولی با نگاه و سلیقه شخصی خود به ممیزی آثار بپردازد.

به گزارش شیرین طنز، آرش شفاعی شاعر، طنزپرداز و روزنامه نگار در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، بودن جشنواره طنز سوره را در رشد آثار طنز مکتوب مؤثر دانست و گفت: از دوره های ابتدایی این جشنواره در کنار آن بودم و اثار آن را رصد کرددم شاید یکی از مواردی که این جشنواره با حضور خود خلأ آن را پر کرد، توجه به آثار مکتوب بود که تا پیش از این بیشتر به صورت طنز تصویری ارائه می شد.

نویسنده کتاب ” تا فراسوی رفتن” روند کاری مجموعه حوزه هنری را در جذب طنزپردازان خیلی موفق ارزیابی نکرد و گفت: بسیاری از مجموعه های فرهنگی و ادبی بعد از حوزه هنری در راه حمایت از هنرمندان طنز قدم برداشتند و الان هم بسیار موفق در این زمینه ظاهر شده اند اما نهادی مثل حوزه هنری که با برگزاری برنامه های بسیاری از قبیل همایش ها، جلسات نقد ، شب شعر و جشنواره ها در این زمینه فعالیت های خوبی داشت چرا الان نباید یک بانک اطلاعاتی جامع از هنرمندان خود داشته باشد و چرا نباید از این برگزیدگان دوره های گذشته خود کسانی که زمانی در این جلسات حضور داشتند استفاده بهینه را کند.

آرش شفاعی

وی تصریح کرد: حمایت از برگزیدگان همیشه در اختتامیه جشنواره های طنز سوره مطرح بوده است ولی در عمل می بینیم که تا دوره بعدی جشنواره کارهای به ندرت کمی برای این هنرمندان صورت میگیرد و اگر هم نامی از این بچه ها را در عرصه طنز می شنویم فقط با همت، تلاش و اراده شخصی خودشان میسر شده است.

این شاعر خط قرمزهایی که برای آثار طنز توسط مسئولان وضع شده است را بعضا اعمال سلیقه های شخصی افراد خواند و دراین زمینه خاطرنشان کرد: ممکن است که فردی مطلبی را در مجلسی بخواند که همگان خوششان آید و در مجلسی دیگر همان مطلب خوانده شود که به مزاج آن ها خوش نیاید و چون قانون و روند کلی در نظارت بر متون ادبی وجود ندارد باعث شده تا هر مسئولی با نگاه و سلیقه شخصی خود به ممیزی آثار بپردازد.

وی ادامه داد: اگر در این زمینه سیاست های کلی و چهارچوب هایی که مشخص کننده خط قرمزها باشد وضع شود هنرمندان ما خیلی بهتر می توانند کار کنند و حتی باید گفت که طنزپردازی که در فضای جمهوری اسلامی بزرگ شده است و مراتبی از درجات ادبی را طی کرده است، محال است که چهارچوب ها را بشکند.

شفاعی به ثمر رسیدن و موفقیت در عرصه کارهای فرهنگی را مستلزم صرف زمان دانست و گفت: موفقیت هر کاری نیازمند برنامه ریزی و آزمون و خطا است و در این زمینه جشنواره ها هم باید چند دوره از برگزاری آن ها بگذرد تا بتوان میزان موفقیت آن را برآورد کرد. ولی حرفی که با مسئولان حوزه هنری دارم، این است که در سال برنامه های بی شماری در این نهاد برگزاری می شود که شاید بعضی از آنها خروجی چندان مساعدی نداشته باشند که باید با کار کارشناسی، این برنامه ها را حذف کرد و به سراغ برنامه هایی که خروجی مؤثرتری دارند، رفت.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر